Jak si vybrat jízdní kolo

Něco málo z historie jízdního kola...

Jízdní kolo je jednostopý dopravní prostředek a je poháněn silou lidských svalů. Jízdní kolo poprvé spatřilo světlo světa v roce 1817 v Karlsruhe na území dnešního Německa. Bylo vynalezeno a patentováno Karlem von Draisem. Od roku 1992 do roku 2002 se celosvětová produkce jízdních kol pohybovala okolo jedné miliardy vyrobených jízdních kol.

Stále vzrůstající ekologický trend má za následek každoroční navýšení celosvětové produkce jízdních kol. Na mnoha místech světa představuje jízdní kolo hlavní dopravní prostředek. Využívá se nejen k rekreačním jízdám, ale i jako dopravní prostředek pro přepravu nákladu.

Samostatnou kategorii pak tvoří kola speciální např. určená pro sjezd tzv. downhill a samozřejmě dětská kola. Jízdní kolo se tak postupem času stalo neodmyslitelnou součástí každodenního života všech obyvatel planety, sloužící k práci, rekreaci i odpočinku.



A jak si tedy vybrat správně?


V první řadě je třeba si určit, jak a kde budete kolo používat, k čemu Vám bude sloužit.

Horská kola (MTB):  
Kola určena především do těžšího terénu. Toto kolo si vybere jezdec, který bude jezdit v terénu na nezpevněných cestách. Na tomto kole se dá jezdit samozřejmě i po silnicích a cestách, ale svou konstrukcí a typem pneumatik je určen převážně do terénu.  

 

Krosová kola:  
Kola určená do lehčího terénu, ale i na silnice a cesty. Toto kolo si vybere jezdec, který bude kolo používat převážně na polních, lesních cestách a na zpevněných komunikacích. Krátkodobě lze toto kolo využívat v nenáročném terénu i mimo cesty. Konstrukce rámu je uzpůsobena pohodlnějšímu a vzpřímenějšímu posedu jezdce oproti horskému kolu. Tento typ kola je v poslední době velmi populární a je přímo předurčen pro cykloturistiku.  

 

Treková kola:  
Kolo blízké kolu krosovému, je však vybaveno doplňky jako jsou blatníky, osvětlení, nosič, atp. Tato kola jsou určena hlavně na silnice a zpevněné cesty. Tento typ kola je nevhodné používat v jakémkoliv terénu.  

 

Silniční kola:  
Tato kola jsou svojí konstrukcí určena pro sportovní jízdu na silnicích nebo uzavřených okruzích. Tento typ kola je nepoužitelný v jakémkoliv (i lehkém) terénu.  

 

BMX a freestyle kola:  
Kola určená pro využití na uzavřených okruzích, na zpevněných uzavřených prostorách popř. rampách určených pro tento typ kola. Tato kola jsou na delší trasy velice nepohodlná.  

 

Sjezdová kola:  
Kola určená do nejtěžších terénů a sjezdů, na první pohled zaměnitelá s horským kolem s odpruženou přední vidlicí a odpruženou zadní stavbou. Vidlice tohoto kola dosahují daleko vyšších zdvihů.
 

 


 

Už vím jaké kolo chci, ale jakou mám vybrat velikost?
 
Důležitým faktorem při výběru kola je velikost rámu (délka sedlové trubky - POZOR nezaměňovat s průměrem kola viz. níže)  
U krosových a trekingových kol se tento údaj uvádí v palcích. U silničních kol je většinou tento údaj uváděn v centimetrech nebo milimetrech.Vždy se však jedná o vzdálenost od středu po vrchol sedlové trubky.
 
Nejčastější velikosti rámů se kterými se lze setkat začínají kolem 15" a pokračují až k 24". Často se používá i "mezivelikost" např. 16,5". U dětských kol se velikost rámu nerozlišuje, velikost je udávána pomocí údaje o průměru kola v palcích (viz. níže).
 
Pro orientační určení velikosti rámu lze použít následující tabulku:
výška postavy v cm velikost rámu dle označení
do 165 cm 15", 16", S, do 44 cm, do 500 mm
160 - 170 cm 17", 18", M, do 48 cm, do 520 mm
170 - 185 cm 19", 20" , L, do 52 cm, do 540 mm
185 - 200 cm 21", 22", XL, do 55 cm, do 560 mm
nad 195 cm 23", 24", 58-60 cm, nad 580 mm
 
 

 

Dá se říci, že neexistuje "univerzální velikost kola", ale je potřeba se při výběru velikosti kola řídit obecnými poznatky, případně dát na odborníka.

Další rozměr, se kterým se u kol můžete a často setkáváte, je průměr kola.

  Běžně se můžete setkat s těmito rozměry:
  • dětská kola: 10", 12", 16", 18", 20", 24"
  • horská kola: 26",27,5", 29"
  • krosová, trekingová a silniční kola: 27", 28"
Průměr kola má vliv na jízdní vlastnosti. Především v kategorii horských kol je v poslední době velký nárůst popularity průměrů větších než 26" a to 29" a 27,5". Větší průměr kola přináší jako hlavní výhodu výraznější gyroskopický efekt, tzn. vyšší stabilitu kola a schopnost lépe udržet rychlost. Vyšší váha a větší průměr kola však přispívá k nepatrně horší ovladatelnosti a pomalejší akceleraci.

 

 

Máte-li vybrán příslušný typ kola a velikost, je potřeba se rozhodnout pro variantu rámu.Rámy se obecně rozdělují na dva typy:
 
pánský rám  
  Horní rámová trubka je rovná (případně mírně zkosená). Rám je celkově tužší a uzpůsobený svou geometrií "rychlejšímu" posedu.
dámský rám        
  Horní rámová trubka je zpravidla zkosená (rovnoběžná s dolní). Rám je uzpůsoben pohodlnějšímu posedu.

 

Muži preferují tzv. pánskou variantu rámu, ale ženy ne vždy volí dámskou variantu rámu. Zejména sportovně založené ženy často volí pánskou variantu rámu vzhledem k jejich pevnější konstrukci.


Zobrazení a vysvětlivky základních komponentů jízdního kola:

1. KAZETA  
  Kazeta je tvořená ozubenými kolečky (5,6,7,8,9,10 - čislo značí počet koleček v kazetě), je umístěna na volnoběžném unašeči pastorku na zadním náboji.  
2. SEDLOVÁ OBJÍMKA  
  Objímka držící sedlovou trubku v požadované poloze, může být vybavena tzv. rychloupínákem  
3. SEDLOVKA  
  Sedlová trubka, ke které je uchycené sedlo, je zasazená do rámu. Volba správné délky sedlové trubky je velice důležitá pro správnou polohu těla při jízdě.  
4. SEDLO  
  Volba správného sedla výrazně přispívá k jízdnímu komfortu.  
5. RÁM  
  Rám tvoří nosnou konstrukci jízdního kola, rámy se liší podle druhu kola, např. rám pro silniční kolo je tvořen lehkými materiály tak, aby jeho váha byla co nejmenší. Sjezdová kola maji naopak rám robustní, aby vydržel vysokou namáhu při sjezdech.  
   
6. PŘEDSTAVEC   11. KOLA - RÁFKY, PLÁŠTĚ
  Představec slouží k uchycení řidítek k vidlici. Správná délka představce opět přispívá ke zvýšení jízdního komfortu.     Část kola, která je v kontaktu s povrchem. Typ pláště je třeba volit s ohledem na typ kola na kterém budou použity.
7.
ŘAZENÍ
  12. KLIKY S PŘEVODNÍKY
 
Řazení slouží ke změně převodu jak vpředu (ovládá přesmykač), tak vzadu (ovládá měnič).Vlastní ovládání je prováděno buď pomocí řadících páček(na obrázku) nebo pomocí tzv. gripshiftů.
    Klika je páka, na které jsou uchyceny pedály a středová osa. Pomocí převodníku nastavujeme požadovaný převod.
8.
ZADNÍ TLUMIČ
  13. PŘESMYKAČ
 
Tlumí rázy od nerovností přenášené zadním kolem
    Zařízení sloužící ke změně převodu na převodníku.
9.
VIDLICE
  14. ŘETĚZ
  Odpružená vidlice tlumí nerovnosti podkladu, tím přispívá k celkově klidnější a vyváženější jízdě.     Řetěz plní funkci převaděče naší síly v nohách na dopředný pohyb. Sílu, kterou vynaložíme do pedálů pomocí převodníku, přenese na zadní kazetu a tím na zadní kolo.
10.
KOTOUČOVÉ BRZDY
  15. ZADNÍ MĚNIČ PŘEVODŮ (PŘEHAZOVAČKA)
  Brzdový systém je tvořen brzdovým kotoučem a brzdovými čelistmi (destičkami), kdy brzdná síla vzniká třením brzdových destiček o kotouč. Je to stejný princip jako u automobilu.     Zařízení sloužící ke změně převodu na kazetě.

 



Toto je několik základních rad pro výběr jízdního kola. Pokud by přecejen bylo něco nejasné, neváhejte nás kontaktovat s jakýmkoliv dotazem na email info@kolapesek.cz.