TESTUJEME - Ghost TERU 4

Vytvořeno25.04.2016

 

Vzhledem k šířící se popularitě elektrokol ani Veloservis Pešek a syn nezůstal pozadu a otestoval pro Vás jeden z mnoha modelů, které trh nabízí. Konkrétně se jedná o model německého výrobce Ghost, který nese označení Teru 4. Jedná se o 27,5" horské kolo s pevným hliníkovým rámem. Nejprve si pojďme představit bike jako takový a popišme si jeho jednotlivé části.


Technika

 

Rám - to je něco, co bez jakékoliv nadsázky Ghost umí. A nemyslete si, že přeháníme. Již pár sezón máme tu možnost se přesvědčit, že technologie a geometrie, se kterými Ghost svá MTB tvoří, jsou skutečně unikátní. Ghost je specificky krátký. Zejména u 29" modelů MTB kol vyniká svou ovladatelností, ale přeneslo se to také na menší kolegy z řad 27,5" modelů. V reálu to vypadá tak, že sednete-li na Ghosta ve velikosti, na kterou jste normálně zvyklí, budete si možná připadat, jako že si z Vás děláme legraci a záměrně Vám podstrkujeme menší model. Opak je ale pravdou. Na Ghostu, skutečně sedíte vzpřímeně, ale přitom jistě a s pocitem, že kolo skutečně máte ve své moci. Kratší geometrie jednoduše pomáhá ovladatelnosti tohoto 21 kilogramového macka. Pohon jako takový je uložený ve středu rámu. K tomuto účelu je rám ve střední části „vykousnutý” a nahrazený dalším kusem poctivé „Teru slitiny”, což umožňuje přímou montáž pohonného systému. Uložení je poměrně nízko (41mm pod osou středů kol), nemusíte mít tedy rozhodně strach, že by Vás váha překlápěla na stranu při zatáčení.


Vše dohromady tvoří příjemně vypadající celek, který podtrhuje nenápadné černo-modré zbarvení. Křiklavé barvy v řadě Ghost Teru opravdu nenajdete. Hlavová trubka rámu je kónická, tedy dole rozšířená, což opět dokazuje snahu konstruktérů o opravdu pevný a stabilní rám připravený snést velkou zátěž.


 

   
kónická hlavová trubka   převodník na ose   pohon Bosch

 


 

Pohon je od firmy Bosch, konkrétně se jedná o model Performance Cruise, tedy sytém, který podporuje šlapání ve čtyřech úrovních (respektive pěti, počítáme-li i „vypnuto”). Systém pracuje tak, že když šlápnete, motor roztáčí převodník podle zvolené úrovně. Převodník je umístěný na ose, na které jsou zároveň i kliky Miranda Delta, specificky dělané pro pohony Bosch. Výkon motoru je 250 wattů a je omezen na maximální rychlost 25 km/h.Jednotlivé úrovně jsou režimy turbo, tour, sport a eco. Pátým režimem je vypnuto. Jak tomu má správně být, otestovány byly všechny úrovně jak na rovince (asfaltové i lesní), tak v kopci (opět i asfalt, ale zejména les).

Uložení ve středu rámu usnadňuje manipulaci s kolem, a to jak při přepravě, tak při jízdě samotné. Oproti kolům, která mají například motor v předním náboji, baterii vzadu na nosiči a uprostřed řídící jednotku, má toto uložení výhodu centralizování veškeré váhy. Další výhodou tohoto systému je, že není třeba mít nijak zvlášť zaplétaná kola kvůli náboji s pohonem, ale lze použít naprosto klasická zapletená kola a usnadnit tím také servis.

Energii pohonu dodává baterie uložená na spodní rámové trubce, kde byste obvykle čekali košík na lahev. Ano, bez něj se na tomto modelu skutečně musíte obejít. Baterie je odnímatelná s kapacitou 400 Wh. Můžete ji nabíjet jak přímo na kole, tak i mimo pomocí nabíječky, která je součástí balení.


 

   
režimy podpory   baterie v rámu   detail baterie

 


 

Vidlice na modelu Teru 4 je od výrobce SR Suntour, model XCR se zdvihem 120mm, který Ghost preferuje také na svých klasických 27,5" MTB modelech Kato. Přední kolo je do vidlice uchyceno pevnou 15mm osou. Ta spolu s 32mm širokými vnitřními nohami vidlice přispívá k celkové torzní tuhosti nejen vidlice, ale kola jako celku. Výsledek je, že sice cítíte, že ovládáte nějaké to kilo navíc, ale přece jen nedochází ke kroucení kola a jeho stížené ovladatelnosti, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Zapletená kola jsou naprosto standardní 27,5" s náboji Shimano Deore. Ty mají přední pevnou osu a vzadu s rychloupínák. Je sice škoda, že vzadu pevná osa chybí, přece jen se jedná o horské kolo s větší váhou a v dnešní době se pevné osy dělají i na cenově nižších modelech kol, nicméně konstruktéři Ghostu si 12mm pevné osy schovali jen na celoodpružené modely TERU FS. Ráfky jsou Rigida Rival s šířkou 21mm.

Brzdy jsou hydraulické Shimano s kotouči o průměru 180mm, což bohatě dostačuje k zastavení 21kg vážícího kola. Řazení zde najdete pouze vzadu, konkrétně je to devítirychlostní Shimano Deore, jak páčka, tak i měnič. Sedlovka, představec a řídítka jsou hliníkové, vše poctivě od Ghostu a vyladěno do jednoduchého designu.


 

   
brzdy Shimano   vidlice SR Suntour   měnič Shimano Deore

 


Jízdní vlastnosti

 

Teď už se ale přesuňme k hodnocení kola. O propracovanosti hodně vypovídá už to, jak se Vám kolo skládá. V případě Teru 4 nebylo třeba nic speciálního. Uložení motoru nezasahuje nikterak do kol, není tedy třeba ladit někde kabeláž apod. Taktéž k brzdám máte pohodlný přístup. Bike byl složený za pár minut a stačilo si jen doladit posed a ovládání elektropohonu.

Systémy Bosch jsou opravdu jednoduché a přitom efektivní. Ovladač si můžete nastavit jak nalevo, tak napravo (spíš tedy nalevo vzhledem k řadící páčce na pravé straně). Displej se dá pohodlně natočit a je umístěn přesně uprostřed řídítek. Vše je tedy ideálně vidět. Viditelnost podtrhuje také výrazné podsvícení, díky kterému informace pohodlně přečtete i za tmy.    

 

První jízda byla vesměs po silnici z práce domů, ideální na odzkoušení všech funkcí, které ovládání Bosch Intuvia nabízí. Musím přiznat, že tvarování ovládacího panelu skutečně perfektně sedí na ruku, téměř vůbec nemusíte přemýšlet a používáte jej čistě intuitivně, stejně jako například přesmykač. Ze začátku jsem si odzkoušel, jaké to je roztáhnout elektrokolo i bez pohonu, přeci jen je dobré vědět, jak kolo funguje, když dojde energie. Je sice znát nějaké to kilo navíc, ale díky 27,5" kolům nebyl problém kolo rozšlapat na rychlost 25 km/h. Kolem té se ostatně vše točí a za chvíli si řekneme proč. Na přejíždění po silnici dostačovala bohatě podpora eco, která upřednostňuje úsporu energie a tím umožňuje nejdelší dojezd. Maximálně do táhlého kopce se hodí přejít na režim tour, ten už přece jen o poznání lépe pomáhá, ale musíte počítat s tím, že se Vám sníží dojezd na cca polovinu. Jen pro představu při rychlosti 24 km/h na podporu eco mi ovládací panel sliboval ještě 120 km, oproti tomu na tour dojezd klesl na nějakých 68 km. Režimy sport a turbo na silnici moc nevyužijete. Jedná se o silné podpory, které zbytečně ubírají dojezd. K čemu se ale turbo na silnici může hodit je přejíždění křižovatek, ze kterých jste pohodlně rychle pryč.

Druhý den přišlo na řadu testování v lese. A právě zde elektrokolo odhalilo své světlé i stinné stránky. Prvotní výjezd táhlého kopce byl v režimu sport skutečnou lahůdkou. Po lesní cestě s nějakým tím kořenem si to Teru razilo sebejistě dopředu a já si užíval koukání kolem. Přece jen, když za Vás půl práce udělá motor, máte mnohem více času užívat si okolí. Následoval krátký „singl” (úzká klikatá cesta s mnoha kořeny, kameny apod.), kde byla možnost se přesvědčit, že díky krátkému posedu a širším řídítkům můžete bez obav kličkovat mezi stromy a jediné, na co si eventuálně musíte dát pozor, je úzká mezera na projetí mezi stromy. Projevila se zde ale také první slabina. Tou byl poměrně nepříjemný zvuk bouchání řetězu a přehazovačky. Pohon Bosch je vybaven malým převodníkem o patnácti zubech, což v reálu znamená řetěz blízko u zadní stavby. Ačkoliv je řetěz napínán pohonem, má tendenci se hodně klepat a narážet tak do trubek. Určitě se ale nemusíte bát spadnutí řetězu, k tomu nedošlo ani při jízdě přes značně odhalené kořeny.

Na řadu přišel kratší, ale poměrně strmý kopec po šotolině. Jasnou volbou byl tedy režim turbo, který s řetězem lehce pod polovinou kazety zabral velice razantně. To je pro sportovní jízdu samozřejmě super věc, ale nutné je dát pozor na jednu věc. Tou je již několikrát zmíněné omezení rychlosti na 25 km/h. Režim turbo má totiž opravdu slušnou sílu a když se kopec zmírní a Vy si přehodíte na těžší převod, roztáhne Vás na tuto rychlost během pár sekund. Pokud jste ale stále v kopci, počítejte s tím, že se podpora vypne a Vy pod vrcholem zůstanete odkázáni na své nohy, což je opravdu nemilý šok vzhledem k 21 kilogramům váhy pod Vámi. Základ na elektrokole je tedy umět si určit tempo tak, abyste se dostali na hranici omezení, ale ne už přes něj. Do kopce se dá využít i režim sport. Tour a eco byly opravdu hodně slabé a kolo spíš zpomalovaly. Režim turbo je ale do kopce skutečně nejlepší a dodá Vám pocit jistoty.

Nahoře na kopci jsem kolo otočil a pustil se s ním dolů. Cílem bylo zjistit, jak se elektrokolo chová ve sjezdu, který nebyl sice technicky náročný, ale zato svižný a na podmáčeném podkladu. Snad každého napadne, že těžší kolo se z kopce rozjede opravdu rychle, jak je to ale s brzděním?

U elektrokola je nutné vědět kam pojedete a podle toho volit pláště. Vzhledem k tomu, že od základu byly na Teru nasazeny Schwalbe Smart Sam, což je dle slov výrobce „nepřekonatelný univerzál”, byl jsem si celkem jistý, že se nemusím bát výraznějšího smyku. Ono to s tím univerzálem totiž skutečně platí. Sice bych nevolil Smart Sam na nějaké to enduro a freeride, ale pokud jde o všestranné použití, opravdu je tento plášť dobrou volbou. Shimano brzdy se 180mm kotouči během pár metrů bike zastavily naprosto bez problémů. Čeho se na elektrokole opravdu nemusíte bát je, že při náhlém zabrzdění z kopce přeletíte řídítka.

Následovalo pár rovinek po lesních cestách. Zde se Teru chová naprosto ukázkově. Kromě větší váhy, kterou pod sebou cítíte, ale na kterou si díky dobré geometrii kola rychle zvyknete, se Teru chová jako klasická sedmadváca. Kam si to nasměrujete, tam jede. V rozbitých pasážích má občas váha i svou výhodu - lépe drží při zemi. Jediné co chybělo na otestování byl nějaký ten trail, kde by se prověřilo rychlé přenášení váhy apod. Bohužel k tomu vzhledem k ještě zimnímu rázu počasí a uzavřeným lokalitám nedošlo.

 

Hodnocení

 

Celkový dojem z Ghost Teru 4 byl kladný. Ačkoliv jsem vyznavač dřiny na kole a jsem poměrně náročný, musím říct, že jsem přes první rozpaky byl docela mile překvapen, jak se elekrokolo chová a jak se na něm celkově jezdí. Přece jen, osobní zážitek je něco jiného, než povídání od vedle. Rozhodně se jedná o super volbu pro ty, kteří nemohou na kole zdolávat to, co by chtěli, ať už ze zdravotních či jiných důvodů. Další, koho elektrokola osloví, budou partneři cyklistických nadšenců, kteří jim nestačí a chtějí s nimi někdy nějakou tu vyjížďku absolvovat.

 

 

Pokud máte o elektrokola zájem, chcete si je vyzkoušet a dozvědět se o nich více, neváhejte zastavte se u nás ve Veloservisu Pešek a syn, kde Vám s výběrem rádi pomůžeme.


Ondra - prodejna Opatovice

 

 

Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všePodrobné nastavení