V letošní sezóně se naskytla jedinečná příležitost velice podrobně Vám představit nový model enduro kola od firmy Rock Machine – Blizzard 90 - 27. Vzhledem ke stále rostoucí popularitě celo-odpružených kol a stále rostoucímu zájmu o enduro závody, se firma Rock Machine rozhodla své dosavadní 27,5" modely pro sezónu 2017 přepracovat. Popíšeme, jaké jsou celkové novinky v této kategorii, dále pak představíme konkrétní model Blizzard 90 - 27, který budeme v této sezóně prohánět.
Více zdvihu = více enduro
Dřívější sedmadvacítky byly postaveny na zdvihy 140mm vpředu i vzadu, což zaručovalo všestrannější využití a rychlejší přesuny, ale vyžadovalo to určitou míru ostražitosti ve sjezdech. Jako správní dealeři jsme tyto modely samozřejmě zkoušeli na našich oblíbených trailech v Jedovnici a v Trutnově. Traily v Jedovnici se zdály jako stvořené právě pro tato kola. Na 140mm jste neztráceli rychlost, díky teleskopické sedlovce jste si skočili jakýkoliv dvoják či lavici. Na druhou stranu v Trutnově, který je charakteristický velkými balvany, občas vyšší přední zdvih chyběl. V leckterých pasážích bylo potřeba přibrzdit a kolo si navést na správnou stopu, zatímco jiní na vyšším zdvihu do sekce prostě vlétli. Nové modely Blizzardu jsou osazeny vidlicí i tlumičem se zdvihy 160mm a úhlem hlavové trubky 66°, což hodnotíme jako ideální kompromis pro sjezd i výjezd. Rámy doznaly, kromě zdvihu, také několika dalších změn. Lanka a brzdová hadice jsou úhledně skryty v útrobách rámové trubky. Pro servismany bude zajisté nejlepší zprávou, že nejsou vedeny jen tak, kudy se jim zachce. V rámu jsou vytvořeny „kanálky”, díky kterým již nebudete dlouhé minuty hledat bovden uvnitř rámu a navádět ho ven. Souhlasíme s názorem Járy Spěšného, nové tváře konstruktérů Rock Machine, že těch pár gramů navíc za ušetření nervů rozhodně stojí. Myslelo se také na ty, kteří nemají rádi batohy, ale nechtějí po cestě trpět žízní. Nové uložení tlumiče, který je nově napojený do horní rámové trubky, umožňuje umístění košíku na lahev. |
Širší = pevnější
Další novinkou na Blizzardech jsou standardy boost. Přední pevná osa se rozšířila na 110mm, zadní pak na 148mm. Tyto nové prvky zaručují větší pevnost a tuhost (cca o 35%) nejen výpletů, ale celkově kola jako takového. Boost provedení se týká také středu. Mufna byla rozšířena na 92mm, osa na klikách pak na 148mm.
V jednoduchosti je síla
Všechny nové Blizzardy na kolech o průměru 27,5" jsou vybaveny jedno-převodníkem Race Face a jedenáctkovou kazetou. To v součinnosti s vyšším středem zaručuje lepší průjezdnost kola členitým terénem. Řazení se liší v rámci jednotlivých řad, převládá však Sram, který vyniká svoji ostrostí tolik potřebnou pro řazení v nejnáročnějších podmínkách typu bláto, prach a kámen.
Race Face kam se podíváš
Race Face osazení se netýká u Rock Machnine Blizzard jen výše zmíněných klik. Osazen je touto značkou celý kokpit kola, tedy řídítka a představec, nejvyšší modely Blizzard 90 pak mají od Race Face také nové teleskopické sedlovky typu Turbine, které v sobě kombinují vzduchový a hydraulický systém.
Blizzard 90 - 27 - bouře přichází
Řízení a pohon Blizzardu 90 zajišťují Race Face komponenty a řazení od Sramu, na tomto modelu se konkrétně jedná o šaltr Sram X01 s karbonovým ramínkem a páčkou GX. Rozsah kazety je 10-42 zubů, což v kombinaci s převodníkem se 32 zuby dostačuje pro výšlap i velice strmého svahu.
U zapletených kol s pevnými osami v boost standardu vsadil Rock Machine na kombinaci nábojů ONE s ráfky Weinmann o poctivé šířce 35mm, která zajistí dokonalé rozložení plášťů v rozměru 27,5x2,35 palců. Kola jsou brzděna Shimano brzdami v kombinaci se 180mm kotouči. Pokud se Vám zdá, že se jedná o slabé brzdy, vězte, že i na toto výrobce myslel a přidal k brzdám nejvyšší řadu Shimano hadic, která se montuje na všechny brzdy, u kterých je potřeba nulová ztráta vzniklá roztahováním hadice při brzdění (např. modely XT a XTR). Veškerá síla tak jde od páky přesně tam, kam má.
Posledním komponentem, který ještě zbývá podrobněji představit, je teleskopická sedlovka. Na Blizzardu 90 najdete nový model sedlovky od Race Face, konkrétně řadu Turbine. Sedlovka sice vyžaduje precizní nastavení lanka, které Vás možná chvilku potrápí, odměnou Vám ale bude možnost nastavení toho, jak rychle se Vám sedlo vrátí pod zadek. Sedlovka v sobě totiž kombinuje hydraulický a vzduchový systém. Díky tomu si pomocí ventilu nastavíte právě rychlost sedlovky.
Co se jízdních vlastností Blizzardu týká, na první pohled zapůsobil velice jistě. Na tak vysoké zdvihy jde velice dobře „za plynem“ (nebo za šlapnutím chcete-li), stejně tak dobře se s ním manévruje. Vzhledem k tomu, že zima se držela letos zuby, nehty a vším ostatním, na traily se s tímto bikem teprve vydáme, ale buďte si jistí, že co nejdříve přineseme zprávy o tom, jak se chová a co od něj můžete vyžadovat.
Modely Rock Machine Blizzard najdete zde.