Jak přežít zimu

Asi každý aktivní cyklista každý rok přemýšlí, co bude dělat, až přijde zima. Ne každý holduje sjezdovému lyžování nebo běžkám a zima je pro něj utrpením. Nicméně žijeme v podmínkách, kde se zimě nevyhneme, a proto je třeba si ji udělat co možná nepříjemnější. O tom, jaké jsou možnosti, je následující článek.

 

Jezděte dál
Pokud jste opravdu náruživý cyklista, jistě si pohráváte s myšlenkou na kole strávit celou zimu. Rozhodně to není nic špatného. Možná se na Vás lidi okolo budou koukat jako na blázna, ale věřte, že pokud trénink a ježdění jako takové přizpůsobíte počasí, budete na jaře koukat, v jaké jste formě.

Základem je oblečení.
Na rovinu je potřeba si říct, že oblečení bude potřeba poměrně hodně. Z osobní zkušenosti mohu doporučit na oblečení nešetřit. Není sice nutné mít nejdražší bundu s nejlepším hi-tech zateplením, ale určitě je dobré připlatit si za takovou, která bude dobrým kompromisem mezi odolností a propustností. Pokud se totiž pod oblečením budete nadměrně potit, vězte, že v prvním sjezdu toho budete hořce litovat a v horším případě to odnese i zdraví.

O tom jak se správně ustrojit by se dal napsat samostatný článek, jedná se totiž o hodně individuální věc. Každý vnímáme zimu jinak, proto je dobré si toto ozkoušet na kratších jízdách, nebo se zkrátka obléct víc v tenkých vrstvách, vzít batoh a postupně vrstvy ubírat, dokud to nebude tak akorát. Doporučit určitě můžeme silnější ochranu chodidel, kolen, hrudníku, rukou a hlavy.

Na ochranu chodidel je dobré krom silnějších ponožek použít některé z návleků na tretry, popřípadě zimní tretry jako takové. Výhodou tohoto oblečení a bot je odolnost proti povětrnostním vlivům kombinovaná se zateplením. Nohy se sice na kole hýbají a prokrvují, ale je třeba je chránit proti větru a promrznutí.
Podobné je to i u kolen. Ačkoliv se může na první pohled zdát, že o nic nejde, opakované prochladnutí kolen je vysoce rizikové a vede ke špatné funkci kloubů a zejména taky k nepříjemným a silným bolestem. Na kolena i nohy existuje celá řada návleků, od „pouze“ zateplených po silně zateplené s ochranou membránou.

Hrudník, respektive trup, chrání orgány. V zimě určitě hodně trpí plíce vdechováním jednak studeného vzduchu, ale také vdechováním spalin z komínů, které jsou v tomto období více koncentrované. Efektivní ochranou trupu je bunda s membránou v přední části, která zabrání profouknutí, ale zároveň bude efektivně odvádět pot.

O ochraně rukou jsme nedávno psali v recenzi rukavic Endura. Zde jde primárně o to, že ruce se na kole nehýbou, navíc jsou na řídítkách vystaveny veškerým vlivům. Proto je třeba mít dobré rukavice se silnou ochranou na hřbetu. Pro extrémně nízké teploty pak doporučujeme tzv. „krabáky“, tedy rukavice se spojenými prsty, které se o sebe lépe zahřejí.
Hlavu, ze které vždy odchází nejvíce tepla, ochráníte krom přilby například čepicí s membránou proti větru, která bude mít ploché švy a nebude Vás tak tlačit. Pro nižší teploty určitě přijde vhod kukla, která zakryje i většinu obličeje a zabrání tak omrzlinám.

   

 

Upravte si kolo
Když už přijdete na to, jak zahřát sebe, je potřeba kouknout i na své náčiní. Pokud máte možnost využít nějakého staršího kola, určitě to udělejte. V zimě, jak známo, se krom vysoké vlhkosti také hojně solí silnice, čímž hodně trpí komponenty a samozřejmě ne každý je po studeném tréninku ochotný kolo řádně očistit. Namontujte blatníky, ideálně ty nejdelší co Vám rám a vidlice dovolí a vyrazte. Starší, třeba již nepoužívané, kolo také nebude na škodu, protože Vás nebude nutit lámat rekordy. Ježdění v zimě je hlavně o klidném tempu, nízkých tepech. Samozřejmě se dá zažít spousta legrace na horských kolech v závějích sněhu, ale to určitě nebudete praktikovat třikrát do týdne.
Pokud je to možné, osaďte si také svého „bahňáka“ pevnou vidlicí. Odpadne tím další starost a kolo bude efektivnější na zpevněných cestách, které budou tvořit většinu Vašich tras.
V neposlední řadě věřte tomu, že své staré, takto upravené kolo můžete používat prakticky po celý rok, například pro jízdu do práce, místo využívání auta. Opět tak uděláte něco pro své zdraví a fyzickou kondici.

Plánujte trasu a nejezděte sami
V zimním období je třeba také více plánovat, kam vyrazíte. Vaše oblíbené bajkové trasy v lese nemusí být k nalezení pod sněhem, silničářům se zase budou klouzat jejich oblíbené sjezdové serpentiny. Naplánujte si trasu tak, abyste byli schopní ji objet v klidném tempu a kdykoliv jste se mohli bez problémů vrátit, kdyby se rapidně zhoršilo počasí. Ideální je také nejezdit sám. Je to samozřejmě i z hlediska bezpečnosti, hlavně je to ale větší sranda. A to v prvé řadě jde – užít si jízdu. Nezapomínejte také na kvalitní osvětlení, které mějte stále připravené a dostatek reflexních prvků. Předejdete tím zbytečným komplikacím.


 

Pořiďte si trenažér a choďte cvičit
Pokud Vás ani předešlé řádky nepřesvědčili a v zimě prostě nechcete jezdit, máte stále řadu dalších možností. Jednou z nich jsou trenažér a válce. Do obojího upnete (na válce postavíte) své kolo, na které jste zvyklí a jezdíte v teple domova. Sice nejste venku a kolo se nechová tak jako na silnici nebo v lese, ale zase u ježdění můžete kouknout na svůj oblíbený film.

 

 

Svou fyzickou kondici také můžete podpořit posilovnou. V sezóně, kdy je teplo a hezké počasí, se málokomu chce potit vevnitř, proto svaly postupně ochabnou. To můžete zpětně dohnat přes zimu. Dobré je určitě se poradit s nějakým trenérem, nebo někým zkušenějším, kdo Vám poradí, jak cvičit které partie pro účely cyklistiky.

Dalším velice efektivním a populárním způsobem zimní přípravy je tzv. crossfit. Jedná se prakticky o intenzivní kruhový trénink, kdy postupně posilujete v jednotlivých intervalech všechny tělesné partie. Cviky jsou navíc často takové, že pracuje tělo jako celek, ne jen jednotlivé svalové partie, jako je tomu v posilovně. O crossfitu se můžete dozvědět více třeba od naší partnerské organizace CrossFit Pardubice, kde dostanete více podrobných informací.


 

Běhejte
Běhání je sport, který spousta cyklistů provozuje jako doplňek tréninku. Jedná se o aerobní aktivitu, při které protáhnete jiné svaly. I v běhání jsou různé typy tréninků, nicméně v zimě je dobré běhat opět v klidnějším tempu, délka trasy se pak odvíjí od individuálních schopností. Běhání má oproti cyklistice výhodu v tom, že nezabere tolik času. Dá se vyběhnout po práci, nebo ráno před odchodem do práce. Opět je potřeba si trochu pohrát s tím, jak se obléct, ale princip je stejný – chránit klouby a zbytečně se nepřehřívat. Při běhání se tělo navíc zahřívá intenzivněji, než na kole, tudíž oblečení není potřeba tolik a pohyb se stává příjemnějším.

 

 

 


 

Neseďte doma
Pokud Vás nezaujala žádná z možností a pomalu upadáte do depresí z toho, v jaké formě budete na jaře, můžete vyzkoušet (ne)poslední možnost – chůzi. Tu můžete zařadit kamkoliv během dne. Primárně můžete začít chodit pěšky do práce, nebo trochu déle pobýt se psem venku. Vedle toho můžete vzít drahou polovičku nebo celou rodinu a místo procházení obchodů vyrazit někam za město a užít si trochu čerstvého vzduchu.

 

Během zimy je spousta možností, co dělat, i když neholdujete zimním sportům. Důležité je nepřerušit úplně Vaše sportovní snažení. Zkusíte-li ježdění i mimo sezónu, budete hodně překvapeni, kam Vás to výkonostně posune. A až se na jaře oteplí a vyrazíte na kolo s přáteli, Vy budete plni sil a budete všem ujíždět.