Jak vybrat dětské kolo

V současné době existuje několik typů dětských, potažmo juniorských, kol rozdělených podle velikosti zapletených kol. Standard jsou velikosti 12“, 16“, 20“, 24“ a 26“. Vedle těchto rozměrů můžeme na trhu narazit také na jakési „mezi-velikosti“ 14“, 18“ a 22“. Tyto ovšem většina výrobců přestala vyrábět a proto i sehnání náhradních komponentů bývá složitější. Tím však nikoho neodrazujeme od používání těchto velikostí, nejdůležitější je vždy pocit dítěte.

Nejen z pohledu bezpečnosti, ale také z hlediska správného a zdravého fyzického rozvoje dítěte, je vždy dobré, aby si nové kolo vyzkoušelo, respektive zkusilo si, zda už je čas sednout na novou, větší velikost. Orientačně se dá určit, od kolika centimetrů má který model být používán, nicméně, stejně jako je tomu u dospělých, tak i každé dítě roste jinak. Někdo má delší nohy a kratší tělo, někdo naopak. Věk a výšku dítěte je tedy nutno brát opravdu orientačně, každé dítě se rozvíjí jinak a rozhodně neplatí, že když dítě dosáhne požadovaného věku, musí nutně mít nové kolo, vždy je nutné posoudit fyzický rozvoj dítěte, popřípadě se poradit s personálem prodejny.

Často je nové kolo myšleno jako dárek, který má dítě překvapit. V tomto případě je dobré velikost kola vyzkoušet u známého, pokud nějakého ve stejné situaci máme, nebo navštívit prodejnu s tím, že se na kolo jde podívat rodič a my mezitím necháme ratolest projet „aby se nenudila“. Kromě vyzkoušení nového kola je také potřeba dbát na to, aby dítě zbytečně nejezdilo na malém kole, jelikož i toto může vést k nechtěnému namáhání zad a nohou a může se to následně projevit na zdraví a vývoji dítěte.

Návštěva prodejny je příhodná také z hlediska výběru barvy kola, která, ač se to nemusí zdát, je pro děti velice důležitá. Nezřídka se setkáme se situací, kdy si dítě vybere barvu a jezdí jako kdyby mělo toto kolo odjakživa, přičemž posadíme-li jej na stejný model jiné barvy (například na přání rodičů, zejména mají-li holčičku i kluka a logicky tak chtějí, aby se kolo dědilo), najednou to na kole nejde.

Zkušenost velí nenutit dětem barvy a vzhled, které se jim opravdu nelíbí. Většinou pak nastane situace, že dítě na kole odmítá jezdit a připravuje se tak o jednu ze základních sportovních dovedností. V době internetu a masivního rozvoje různých aukcí a bazarů právě na internetové síti je výhoda, že každý model kola, který doma „zůstane ležet“, ať už protože na něm nemá kdo jezdit, nebo je potřeba pro sourozence jiná barva, můžeme snadno nabídnout někomu jinému, kdo jej rád koupí.


 

Jednotlivé velikosti dětských kol:

 

  12“ - „first bike“ (cca od 2 až 3 let a 90cm)
  12“, tedy nejmenší kola, jsou základ ježdění. Jeden převod, brzda šlápnutím dozadu (torpédo) plus přední ráfková, balanční kolečka – to jsou základní charakteristiky těchto kol. V dnešní době jsou poněkud na ústupu vzhledem k rozšíření odrážedel, které jsou většinou ve stejné velikosti.

 

  16“- „učíme se balancovat“ (cca 4 roky a 110cm)
  16“ kola jsou další v řadě. Opět jeden převod, stále ještě torpédo. Někteří výrobci, jako je například Rock Machine, osazuje tato kola balančními kolečky, která se dají ale jednoduše sundat, jiní dělají „šestnáctky“ už bez koleček s tím, že spousta dětí už umí balancovat díky odrážedlům a kolečka by tak mohla být jistou „cestou vzad“. Zde je nutnost bedlivě dítko pozorovat a rozpoznat, zda už je čas kolečka sundat, zejména pro bezpečnost. Každý si čas od času na kole „lehneme“, nebuďte proto přespříliš bojácní, ostatně jak se říká – kdo nepadá, nejezdí.

 

  20“ - „copak je to za hejblátko“ (cca 6 let a 120cm)
  U 20“ kol děti naleznou několik zásadních změn. První z nich je 100% absence balančních koleček – na toto kolo by tedy měly sednout, až pokud zvládají balanc. Další změna, alespoň u většiny modelů, jsou dvě ráfkové brzdy (už ne tedy torpédo, pozor tedy na šlápnutí dozadu, nic krom „cvrčka“ tak nenajdete), je tedy dobré dětem řádně vysvětlit, ať používají zprvu pravou páku (zadní brzda). Třetí novinka na 20“ kolech je přehazovačka. Většinou se jedná o šest převodů, které dětem pomáhají zejména do kopců, nebo při rozjíždění. U některých modelů můžeme také nalézt už odpružené vidlice, hodně výrobců ale od tohoto prvku upustilo, jednak pro snížení hmotnosti kola, zadruhé pro snížení ceny kola a v neposlední řadě proto, že většina dětí v tomto věku nemá dostatečnou hmotnost a celkově nesedí na kole tak, aby vidlice našla plné využití.

 

  24“ - „kolo se vším všudy“ (cca 8 až 9 let, 125cm)
  24“ kola jsou konstrukčně velice podobná klasickým dospěláckým horským kolům. Mají z většiny odpružené vidlice, které jsou tvrdostí přizpůsobené menší váze a dvě přehazovačky (3x7 převodů, u vyšších modelů i více). Zde už můžeme pozorovat více rozdílných modelů – některé specifičtěji dělané do terénu, jiné více na silnici (mají např. pevné vidlice a hladší pláště). Někteří výrobci tato kola dělají i ve variantě s kotoučovými brzdami, jiní pak s odlehčenými rámy a pevnou vidlicí pro co nejnižší váhu.

 

  26“ - „nízký rám a zkrácená geometrie“ (od cca 130cm)
  Pro děti, které jsou vyšší, nebo rychleji rostou, nebo mají jízdu na kole v malíčku, začali výrobci dělat 26“ kola (tedy už prakticky rozměr kola pro dospělého člověka) s nízkým rámem (zpravidla 13-14“) a zároveň zkrácenou geometrií (kratší rám i představec). Osazená jsou podobně jako 24“ kola, mají však potenciál déle vydržet z hlediska růstu dítěte, zároveň jsou o něco rychlejší a komfortnější. Ovšem pozor, větší průměr je také náročnější na ovládání, opět je tedy třeba zdravě zhodnotit zkušenosti ratolesti.

 

 

Závěrem bychom rádi shrnuli pár důležitých aspektů – pokud je to jen trochu možné, nechte ratolest, ať si kolo vyzkouší, nebojte se zeptat a nechat si poradit od školeného personálu, od toho tu ostatně jsme, přihlédněte k názoru a vkusu dítěte, zejména pokud nechcete, aby se na kolo dva roky doma jen prášilo a hlavně to nejdůležitější – vždy s výběrem kola zkontrolujte i helmu. Nejenže podle zákona děti helmu nosit musí, ale zejména jde o ochranu zdraví dětí a to by mělo být vždy na prvním místě.