Výhody 27,5" kol

Sedmadváca je v dnešní době potenciál skrytý ve stínu větších kol. O tom, že je to škoda se Vás pokusí přesvědčit následující článek.

Ano, čtete správně. Tento článek si klade za úkol přiblížit výhody menšího ze dvou nejprodávanějších typů horských kol, tedy 27,5“. S nástupem velkých 29“ kol se otevřely MTB disciplínám úplně nové možnosti. Velká kola jsou rychlejší, mají větší průjezdnost, efektivně se odvalují a překonávají veškeré nerovnosti. Během krátkého času na ně přešla většina (dnes prakticky všichni) závodníků a ruku v ruce s tím je ve velkém začali nakupovat všichni milovníci (nejen) horské cyklistiky.

Na 29“ kola přechází také spousta majitelů původně krosových, nebo chcete-li trekových, kol. Nejen, že spousta zejména pánů se na horském kole cítí lépe, ale také proto, že 29“ kolo jede podobně jako kros na silnici, ale co víc, je pohodlnější a umožňuje Vám kdykoliv opustit zpevněnou cestu a vydat se prakticky kudykoliv kamkoliv.

Vedle 29“ kol ale na trh přišla svého času ještě další kategorie – 27,5“ horská kola. Ta si kladla za cíl vyvážit skokový rozdíl mezi původním 26“ rozměrem, který se najednou stal hračkou pro juniory a mezi 29“ koly, na kterých se zprvu necítili například jezdci menšího vzrůstu.

Na jednu stranu si 27,5“ kola našla své příznivce, na straně druhé ale pořád zůstávají ve stínu většího bratra. Je to dáno zejména pokrokem v technologiích, kdy se 29“ kola začala zkracovat, čímž se stávala obratnější, rámy se také snižovali a tím začala tato kola být pro jezdce jakékoliv výškové kategorie.

Tím jsme na začátek v podstatě vyjmenovali klady 29“ kol, teď se ale konečně dostaneme k tomu, co je dobré na menším 27,5“ průměru. Určitě by nebylo špatné zmínit, že autor tohoto článku sám na 27,5“ kolech jezdí. A to nejen na MTB, ale také na „bahňáku“, kde jsou pláště hladké, a dále na enduro MTB kole. Ozkoušené tak jsou vlastnosti 27,5“ kol v různých směrech a podmínkách. Výsledek? Rozhodně to stojí za to!

 
Rozdíl je patrný na první pohled. Vlevo 27,5", vpravo 29". Obě kola Mavic Crossmax.   Porovnání výšky řídítek 27,5" a 29" modelu Rock Machine Torrent 90 (rám 19" obě).

 


Menší = rychlejší
První a hlavní výhodou 27,5“ kol je průměr jako takový. Menší průměr kola je rychlejší na rozjezd díky menšímu valivému odporu a nižší váze výpletu. Zároveň s tím je výplet tužší, což zmíním ještě později. Součtem těchto vlastností dostáváme kolo s lepší akcelerací jak na rovince, tak i do kopce. K lepšímu přenosu síly přispívá také to, že rám může být kratší a zvyšuje se tak celková torzní tuhost kola jako celku.

Menší = odolnější
Druhá výborná vlastnost 27,5“ kol je vyšší tuhost a tím pádem i odolnost samotných výpletů. Zde je to opět dáno menším průměrem kola, kdy na ložiska náboje a dráty nepůsobí takové síly při zatáčení a brzdění. Ložiska i dráty mají tak delší životnost a Vy ušetříte nějakou tu korunu na servisu. Odolnost je také důvod k hojnému využívání 27,5“ kol na enduro a sjezdových kolech, kde dostávají komponenty opravdu zabrat. Výbornou alternativou jsou také pro mladší jezdce, kteří rádi na kole skotačí a vymetou kde jakou díru v cestě.

Menší = obratnější
Další nespornou výhodou 27,5“ kol je, že jsou kratší. Například Rock Machine Torrent 90-27 2017, který se vyrábí ve variantě 27,5 i 29 palců je při porovnání o cca 7cm kratší. Tím pádem je kolo obratnější a lépe ovladatelné. K lepší ovladatelnosti 27,5“ kola vede taky celkově nižší položení kola. Jedná se sice o jednotky procent, ale fyzika je fyzika. 27,5“ kolo bude díky nižšímu těžišti stabilnější a ovladatelnější, což ocení zejména jezdci libující si v technicky náročných pasážích.

 

Menší = lehčí
Spousta lidí to řeší a ještě víc lidí si na tom zakládá. Stejně jako se většina lidí alespoň jednou za čas zváží, tak i bikeři alespoň někdy zhodnotí váhu svého kola. Ačkoliv může být honění gramů dosti drahou záležitostí, můžeme tomu s 27,5“ kolem přece jen trochu pomoct už na začátku. Díky tomu, že je kolo menší, je logicky také lehčí. Pro porovnání můžeme opět využít Rock Machine Torrent 90. Při stejné výbavě a ve stejné velikosti rámu (19“) je 27,5“ model lehčí o nějakých 600 gramů. Nezdá se to moc? Zkuste si dát do kapsy závaží o stejné váze a chodit s ním celý den. Večer to určitě poznáte. Menší váhu určitě ocení také ženy, které chtějí na kole vyrazit bez partnera a potřebují jen připevnit třeba na střechu auta.

Menší = prostě menší
Malý člověk shání menší velikost kola. A je jedno, jestli to je žena, muž nebo dítě. Menší kolo bude pro menšího člověka ovladatelnější a hlavně se na něm bude daleko lépe cítit. A co je důležitější, než si jízdu užít se vším všudy a nemuset hledat vady na kole, které jste si právě koupili?

 


Jmenovat za sebou klady tohoto typu kola by se dalo dál. Spousta lidí by jistě zabředla do vášnivé diskuze a bránila by větší průměry kol. A proč také ne? V žádném případě se zde nesnažím o shazování 29“ kol. Mají na sto procent své opodstatnění, spousta lidí je chválí a otevírá si jimi nové možnosti. Zkrátka řečeno, 29“ kola jedou rychle v jedné pasáži a 27,5“ kola zase v jiné. Je jen škoda, že menší bratr v podobě 27,5“ kol se krčí ve stínu. Z vlastního užívání 27,5“ průměrů mohu konstatovat, že na většině závodů typu XC jsou 27,5“ kola plnohodnotným soupeřem. Záleží jen na tom, jak si jezdec kolo nastaví, jaké zvolí převody. 27,5“ kola jsou hravá, doslova Vás nutí užít si každý metr trasy. Jsou stavěná jak pro hledající lehké kolo, tak i pro akční nadšence, kteří potřebují kolo, které přežije všechno. Krátce řečeno jsou všestranná a efektivní.

Osobně mohu říct, že 27,5“ kola mě neustále přesvědčují právě o své všestrannosti jak na asfaltu, tak i na kamenech a kořenech.

Určitě doporučuji každému, kdo se stále rozhoduje, velice dobře zhodnotit klady a zápory obou průměrů a klidně výběr o trochu prodloužit. Výsledkem bude maximální požitek z nového kola a touha posouvat své hranice.

 

autor: Ondra