Zazimování kola po sezóně

 

Léto je již bohužel za námi a pro mnohé nastává doba, kdy odkládají kola a připravují lyže, běžky, sáňky a další zimní výbavu. Všem, kdo chystají své kolo k zimnímu odpočinku a přemýšlejí, jak a kam svůj stroj uložit, nabízíme několik základních rad.


Nejlepším začátkem přípravy kola na zimu je kompletní vyčištění a seřízení. Servisy mají na podzim méně zakázek, takže máte šanci na rychlé vyřízení objednávky. A pokud kolo přece jen pár dní v servisu zůstane, nebude to vzhledem k nepříznivému počasí tak zásadní problém. V článku o přípravě kola na sezónu jsme popisovali, jakých komplikací se můžete dočkat, pokud své kolo na jaře nenecháte seřídit. Zároveň je ale pravdou, že servisy mají na začátku sezóny více zakázek a Vaše čekání se může protáhnout. Seřízením kola již na podzim se jarnímu čekání spolehlivě vyhnete a navíc máte jistotu, že kolo zazimujete bez jakýchkoliv nečistot, které mohou přes zimu poškodit součástky (zejména vlhkost).

Rozhodli jste provést servis kola sami? Počítejte s tím, že uvedení kola do ideální kondice znamená, že údržbou strávíte nezanedbatelný čas. Připraveni? Tak můžeme začít.

 

Řetěz

Nejprve sundejte řetěz. Pokud je zralý na výměnu, můžete jej vyhodit (pozor, předměty znečištěné olejem byste neměli ukládat mezi běžný domovní odpad, ale do specializovaného sběrného dvora). Pokud je řetěz použitelný i pro další sezónu, vyčistěte jej v petroleji nebo v některém z čističů k tomu určených a uložte jej do sáčku či krabice. Pokud možno, nezapomeňte kam. Máte-li odpovídající nástroje, demontujte také kazetu ze zadního kola, také ji vyčistěte a uložte. Tímto postupem zajistíte, že řetěz nebude během zimy na kole napnutý a zároveň, pokud je kolo odstaveno v garáži nebo kůlně, nebude vystaven vlhkosti, což prodlouží jeho životnost. Stejné postupujte s převodníky – očistěte je od všech nečistot, aby na ně řetěz co nejlépe sednul.


 

Kluzné komponenty

Druhým krokem údržby jsou kluzné komponenty a ložiska (středová osa, náboje, hlavové složení, kladky přehazovačky). Ideální je zkontrolovat, zda je vazelína stále vazelínou a je tam, kde má být. Podzimní a pozdně letní vyjížďky jsou charakteristické deštěm a vlhkostí, kdy se bikeři i jejich kola vracejí z vyjížděk zablácení. Pokud by v takovém stavu bylo kolo zazimováno, může se lehce stát, že na jaře neotočíte řídítky nebo kolem, jelikož ložiska zareznou a zatuhnou a bude potřeba je vyměnit. Ložiska tedy demontujte, vyčistěte od staré vazelíny, natlačte novou a vše složte opět dohromady.


 

Bowdeny a lanka

V případě bowdenů a lanek nejprve zvažte výměnu za nové díly, což se ostatně jednou za sezónu doporučuje. Pokud je nyní měnit nechcete, musíte je alespoň promazat. Není nutné lanka přímo demontovat, postačí vytáhnout bowdeny z návarků na rámu, namazat lanko silikonovým olejem a ten natáhnout i do bowdenů. Pokud jste majiteli některého z novějších rámů, kde jsou bowdeny vedené vnitřkem, bohužel se vytažení lanka, promazání a následnému nasunutí nevyhnete.


 

Pláště a duše

Ideálním řešením je uskladnění kola na držáku, na němž se kolo nedotýká země. Takřka každá duše přes zimu ztrácí tlak a mohlo by dojít k situaci, kdy bude kolo dlouho stát na prázdných pláštích, které se tak mohou poničit.


 

Sedlová Trubka

Jednou z posledních rad je kontrola sedlové trubky. Ta by v rámu měla být namazána vazelínou (popřípadě karbonovou pastou, jedná-li se o karbonovou sedlovku nebo rám). V případě, že sedlová trubka zůstane „suchá“, případně v ní zůstane vlhkost, může se následně stát, že při pokusu posunout sedlem bude třeba použít hrubou sílu.


 

Uskladnění

Poslední, čím je potřeba se zabývat při zazimování, je místo uskladnění. Když se zbavíte veškeré vlhkosti a nečistot, není vhodné kolo skladovat na příliš vlhkém místě. Taktéž se vyvarujte míst s nízkou teplotou, jako jsou například venkovní kůlny. Nízká teplota nepříznivě ovlivňuje vlastnosti hydraulických kotoučových brzd a také oleje v tlumičích, stejně tak bude škodit právě vyměněné vazelíně v ložiskách. Pokud nemáte možnost zavěsit kolo na držáky v bytě nebo zateplené garáži, snažte se alespoň kolo odizolovat starší dekou nebo potahem na kola.

 

Nyní máte péči a uskladnění svého kola zmáknuté. Pokud si dáte záležet, vše zkontrolujete a promažete, popřípadě vyměníte, máte jistotu, že až na jaře kolo vytáhnete, budete po řádné kontrole před novou sezónou dokonale připraveni na první vyjížďky v novém roce. Dofouknete kola, zkontrolujete tlumiče, řazení a brzdy a můžete vyrazit…