Jak vybrat elektrokolo?

Vytvořeno03.03.2023

Není elektrokolo jako elektrokolo. Poradíme, které je pro vás to pravé.

Elektrokol existuje na trhu celá řada, stejně tak typů motorů a baterií. Proto se potřebujete vyzbrojit trochou trpělivosti a zkoušení, abyste zvolili takové, které sedne vám a vašim potřebám. Ze kterých základních modelů elektrokol vybírat a k čemu jednotlivé typy slouží? Existuje univerzální elektrokolo pro každého a do jakéhokoliv terénu? Pojďme se na to podívat blíž.

Kde jezdíme aneb pohon není na prvním místě

 

Při výběru elektrokola se zaměřte zejména na to, kde ho budete nejvíc využívat. Elektrokola v dnešní době plně kopírují nabídku kol klasických, proto je můžeme rozdělit následovně:

  1. Horská (celoodpružená nebo s pevným rámem)
  2. Krosová
  3. Městská
  4. Skládací
  5. Gravel

Horská a krosová kola se standardně dělí na pánská a dámská. Liší se geometrií i kontaktními body s kolem - tedy šířkou řídítek, sedlem apod.

 

Stejně jako u kola klasického, i u elektrokola musíme v první řadě vybrat typ vhodný podle našich potřeb a velikosti postavy.

 

 

Pokud víte, že budete na elektrokole jezdit na nákup každý třetí den, bude vám stačit městské elektrokolo s pohodlnou geometrií, menší kapacitou baterie a základním zadním pohonem. Takové kolo ale nebude ideální k víkendovému výletu s přáteli. Oproti tomu celoodpružený speciál zaručí velkou porci zábavy, ale brát si ho do města chtít asi nebudete.

Zaostříme na motory, baterie, display, senzory, jednotky

Nikoho nepřekvapí, že základními součástmi elektrokola jsou motor a baterie. Jenže i ty mají své varianty.

Základní rozdělení motorů:

  • středové motory
  • motory v zadním náboji

Asi nejčastěji se setkáte s motory středovými, které díky množství čidel a snímačů, kterými jsou vybaveny, přinášejí mnohem přirozenější pocit z jízdy.

U horských kol je motor nastaven na co největší výkon i na úkor dojezdu a dobře reaguje na změnu tempa v náročném terénu. U krosových hraje prim naopak dojezd.

Každý motor by měl mít podporu omezenou do rychlosti 25 km/h a výkon na max. 250 wattů. Schválně používám „měl mít“, protože na trhu najdete množství tuningových úprav, které ale nejsou výrobci schválené. Takže pozor. Při jakékoliv úpravě automaticky ztrácíte záruku na celé elektrokolo.

Baterie si renomovaní výrobci jako je Bosch nebo Shimano vyrábí převážně sami, případně mají certifikované výrobce. Baterie jsou rozdělené podle maximální kapacity a umístění na kole. Nejčastěji se kapacita baterie pohybuje mezi 500 a 750 Wh. Velké kapacity se používají tam, kde je stěžejní dojezd a nebo má motor extrémní výkon, který je potřeba „živit“.

 

 

Baterie se v dnešní době již elegantně umisťují přímo do rámu elektrokola, takže si ani kolikrát nevšimnete, že jde o elektrokolo. U městských kol pak obvykle najdete baterii uloženou vzadu na nosiči, aby byl zaručen co nejnižší nástup přes rám.

Typy elektrokol podle použití

Horská elektrokola – všestrannost a zábava

Jak už z názvu vyplývá, jedná se o elektrokola určená do terénu, ne však nezbytně. Horské elektrokolo s pevným rámem je v dnešní době prakticky nejuniverzálnějším typem elektrokola, které vám poslouží nejen v terénu, ale i na silnici nebo cyklostezce. Horská kola jsou postavena na širších pláštích, která zajišťují stabilitu a pohodlí, ale také na sportovnějších komponentech (brzdy a řazení pro použití v kopcích nezávisle na podmínkách). U klasického kola by tyto aspekty limitovaly a ztěžovaly jízdu na silnici, u elektrokola je tomu díky pomoci motoru jinak. V terénu je horské elektrokolo stabilní a ovladatelné, na stezce a silnici pohodlné. Navíc nebudete muset tolik sledovat, kde je jaká díra a výmol.

K všestrannosti horských elektrokol přispívá také to, že výrobci na většinu modelů přidávají montážní prvky pro nosiče, stojánky, blatníky a jiné doplňky, díky kterým se horské elektrokolo stane univerzálním dopravním prostředkem.

Samostatnou kategorií horských elektrokol jsou celoodpružené speciály. Díky své robustní stavbě a odpružení nejen přední vidlice, ale také zadní stavby, patří především do těžkého terénu.

Vyšší zdvihy odpružení, speciálně upravená geometrie a komponenty připravené na vysoké zatížení vám přinesou nekonečnou zábavu (dokud nepadnete únavou).Abychom to shrnuli: Všechna horská elektrokola jsou osazena převážně středovými motory s vyšším výkonem, které citlivě reagují na změnu tempa jízdy. Baterie bývají zpravidla integrované v rámu.

 

Krosová elektrokola – pohodlné elektro na celý den

Krosová, nebo také treková elektrokola jsou skvělá pro jízdu převážně po asfaltu, nebo v lehkém terénu. Jsou obvykle vybavena už v základu nosiči, stojánkem, ale také integrovaným osvětlením. Veškeré potřebné doplňky tak máte neustále na kole a nic vás nezaskočí. Jejich displeje zobrazují více informací a umí nabít i váš mobilní telefon.

Geometrie krosových elektrokol je odladěna pro co nejpohodlnější jízdu a tak na nich bez problémů absolvujete i celodenní výlet s rodinou či přáteli. Moderní rámy jsou tvořené jednou rámovou trubkou (tzv. provedení „monotube“), ve které je integrována baterie. Tyto rámy umožňují pohodlné nastupování a sesedání, zejména v situaci, kdy máte na nosiči brašny, nebo vezete dětskou sedačku. I monotube elektrokola se vyrábí jak v dámském, tak i pánském provedení.

Pro tato elektrokola jsou specifické středové motory s menším výkonem, ale s o to delšími dojezdy. Maximální přípomocí vás samozřejmě vyvezou do jakéhokoliv kopce, nebývají ale naprogramované na velké změny tempa. Baterie jsou obvykle plně integrované v rámu a nabízí kapacitu kolem 500 Wh.


Městská a skládací elektrokola – praktičnost a cena

Městská elektrokola jsou typická svým nízkým rámem, aby se vám pohodlně nastupovalo a sesedalo.

Sedět na nich budete vcelku vzpřímeně a nohama snadno dosáhnete na zem. Mají tomu uzpůsobenou geometrii. Mezi základní vybavení patří blatníky, osvětlení a nosič, na kterém je umístěna baterie o menší kapacitě.

Motor bývá umístěn v zadním náboji a oproti středovému má větší tendenci „pracovat za vás“, protože nereaguje na to, jak silně nebo jakým tempem šlapete. V rámci zvolené podpory vás vždy „tlačí“ na maximum. Jízda na městském elektrokole je proto prakticky bez jakékoliv námahy.

Menší kapacita baterie, která nepočítá s celodenními výlety, s sebou přináší i nižší pořizovací cenu.

Specifickou kategorií jsou skládací elektrokola, která někdy řadíme mezi kola městská. Používají podobné typy motorů a menší baterie pro úsporu váhy. Jsou perfektním společníkem pro ty z vás, kteří nechtějí do města zajíždět autem, ale potřebují se rychle a efektivně přemístit z bodu A do bodu B. Kolo prostě složíte, dáte do kufru auta a máte ho kdykoliv k dispozici na cestu do centra.

 

Gravel a silniční elektrokola – sport nezná hranic

Tyto dvě kategorie specifických sportovních kol jsou méně rozšířené. Limituje je nutnost omezení motoru do 25 km/h, kterou na silničce i gravelu hravě překonáte. Mohou vám slušně pomoci v kopcích, ale i v případě, že je vaše kondička slabší a nebo máte svá závodnická léta už chvilku za sebou.

Řiďte se při výběru svým pocitem

Pořád si nejste výběrem správného typu elektrokola jistí? Rádi vám pomůžeme přímo u nás na prodejně. Stačí si jen udělat trochu času a chtít se s námi pobavit o tom, kde nejčastěji jezdíte a co od nového elektrokola očekáváte. My vám doporučíme ideální typ kola, motoru a kapacitu baterie. Ale hlavně, elektrokolo vám dáme vyzkoušet. Protože, ať je to, jak chce, nejdůležitější je, jak se na kole cítíte a jak se vám na něm jede. To vydá za tisíc recenzí.

K vyzkoušení využijte i naši půjčovnu, kde si elektrokolo můžete zapůjčit na víkend a otestovat jej na delší trase.

Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všePodrobné nastavení