Příprava kola na sezónu

S blížící se cyklistickou sezónou vytahuje spousta lidí svá kola ze sklepa, sundává je z půdy nebo prostě jen z háků v garážích či bytech. Jak ale poznat, zda je Vaše kolo plně připraveno plnit svoji funkci bez zádrhelů po celou sezónu? To je v pravdě složitá otázka. Veloservis Pešek a syn se pro Vás zaměřil na pár klíčových detailů, které Vám pomohou zajistit, že si užijete vyjížďky bez pádů způsobených špatným stavem kola.

 

Nepodceňujte zazimování!

  Pro někoho je zazimování kola pouhým odložením někam, kde se přes zimu nebude plést, místo něj se pak vytahují lyže, běžky, boby apod. Nelze to nikomu zazlívat, ne každý je cyklomechanik a tím pádem nemůže vědět co a jak. Při zazimování kola, pokud je to samozřejmě z hlediska prostoru a vybavení možné, je dobré nepodcenit pár momentů (např. teplota a vlhkost v místě uložení kola a hlavně servis). I to Vám výrazně usnadní jeho přípravu na jaro a nebudete tak zaskočení, až přijdou první jarní dny a Vy budete muset čekat, až Vaše kolo projde plným servisem.

 


Jarní příprava

Každopádně, pokud Vám zazimování nevyjde úplně ideálně, nic se neděje. Každý rozumíme něčemu jinému, každý děláme něco jiného, nemůžeme všichni všechno vědět a pohlídat si to. Pokud vytáhnete kolo po zimě a nezdá se Vám, že by nutně potřebovalo servis, zkuste si na pár metrech u domu několik úkonů.

 

BRZDY - Pro bezpečnost na kole nepostradatelný komponent. Brzd existuje v dnešní době několik typů a snad milion výrobců, všichni ale mají stejný cíl - zastavit kolo. Projeďte se kolem domu, zkuste si pozvolna dobrzdit jak přední, tak i zadní brzdou. Zkontrolujte také stav brzdového obložení. U brzdových destiček (kotoučové brzdy) pozor, aby už nebrzdil plech, u brzdových botek (ráfkové brzdy) Vám jako ukazatel poslouží drážky. Pokud jsou vidět, je to dobré, pokud ne, poraďte se raději s mechanikem. Každopádně, pokud Vám přijde, že brzdy drhnou, nevracejí se, či snad nedokáží patřičně kolo zastavit, neváhejte a vydejte se do servisu.

 

ŘAZENÍ - Většina kol je již dnes vybavena dvěma přehazovačkami. Opět si zkuste, zda obě řadí tak, abyste nemuseli na další rychlostní stupeň čekat pět minut. Zkontrolujte také, že máte namazaný řetěz a kladky v zadní přehazovačce. Často se stává, že je řetěz zatuhlý, popřípadě málo namazaný a tím pádem nechce systém fungovat. Pokud máte doma olej nebo ideálně tuk na řetěz, namažte komponenty a zkuste je znovu. Pokud se Vám zdá, že to stále není ono, nezbývá opět, než vyrazit směr servis. Pokud máte doma měrku řetězu, zkontrolujte také jeho vytažení. Ideální je měnit řetěz v polovině měrky, pak máme odzkoušeno, že není třeba měnit i zadní vícekolo, které může vydržet klidně i celou sezónu. Pokud měrku nemáte, naplánujte si cestu kolem naší prodejny a poproste personál o kontrolu.

 

ZAPLETENÁ KOLA - U zapletených kol pozor na několik věcí. První je kontrola drátů. Projděte očima a hmatem výplety, zkuste na dráty zatlačit, aby se zjistilo, zda není nějaký prasklý. Dráty se zmáčknutím hýbou plus minus pár milimetrů, pokud Vám tedy nějaký lítá ze strany na stranu, nechte si výplet dotáhnout. Stejně tak roztočením kola zkontrolujte, zda nemáte z kola osmičku, pozor ale na dostatečné nafouknutí plášťů podle doporučených hodnot přímo na plášti. Měkký plášť se může trochu pokroutit a klamat Vás. Stejně tak, pokud můžete, sundejte celé výplety z kola a zkuste si zatočit středovou osičkou. Pokud Vám přijde, že drhne nebo naopak s ní můžete hýbat ze strany na stranu, nechte si dotáhnout kónusy. Výrazně tak prodloužíte život ložisek. Vizuálně projděte také pláště, zda na nich nejsou praskliny nebo zda nemají příliš sjetý vzorek. Po zimě je nutné zkontrolovat a případně dofouknout duše. Dobré je nafouknout duše večer před prvním výjezdem a ráno zkontrolovat, zda neušly. Pokud ano, zřejmě bude někde prasklina a je třeba duši vyměnit, abyste to nemuseli dělat během vyjížďky.

 

ŘÍZENÍ - Vezměte své kolo za řídítka, nadzvedněte jej a zkuste si řídítky zatočit. Pokud to jde ztuha nebo naopak cítíte nějakou vůli, opět nechte vyčistit a seřídit, popřípadě vyměnit ložiska v hlavovém složení. Dobré promazání a seřízení, stejně jako u zapletených kol, prodlužuje výrazně životnost komponentů a zajišťuje Vaši bezpečnost.

 

SEDLO A SEDLOVKA - Kontrola dotažení všech šroubů, které drží sedlo a sedlovou trubku Vám zaručí, že Vám během jízdy sedlovka nesjede. Dobrá je také kontrola správné výšky sedla. Při šlapání by v dolní úvrati měla být noha mírně pokrčená v koleni. Zkusit lze také to, že při jízdě, opět v dolní úvrati, dáme patu na pedál a nohu máme nataženou. Pokud cítíme, že při tom kloužeme na sedle do strany, je výška špatně nastavená a je třeba ji upravit. Opět, pokud si nevíte rady, nebojte se zeptat na prodejně. Jedná se o pár minut času a personál prodejny Vám rád poradí i během sezóny.

 

PEDÁLY A STŘED - Pedály se standardně dotahují klíčem velikosti 15mm. Pedál dotahujete seshora směrem k řídítkům nebo chcete-li, pravý doprava a levý doleva. Dotahují se většinou „na krev”, ale může se stát, že se uvolní. Kontrolu vůle středového složení provedeme tak, že si v horní úvrati chytneme vršek kliky nad pedálem a zkusíme si s ní zahýbat směrem k rámu. Pokud cítíme, že se hýbe, bude třeba střed dotáhnout, popřípadě vyměnit, pokud už jsou špatná ložiska.

 

DOTAŽENÍ ŠROUBŮ - Pečlivě zkontrolujte také dotažení všech šroubů na kole. Jsou to zejména šrouby držící řídítka, brzdové a řadící páky, představec, dále pak šrouby, které drží přehazovačku a přesmykač, košíky na lahev a nosič (pokud je namontován), sedlo a sedlovou trubku. Kontrolu dotažení provádějte určitě i v průběhu sezóny, může se stát, že šrouby ztratí pnutí a povolí se. Předejdete tak nechtěným karambolům. V dnešní době se na kole šrouby dotahují nejvíce za pomocí imbusových klíčů velikosti 4, 5 a 6mm. Ty lze zakoupit prakticky kdekoliv a stojí pár korun.

 


A můžete vyrazit

Takto by se dala shrnout kontrola kola před první jízdou. Celkově by úkony neměly zabrat více jak několik minut, ale když si nejste s čímkoliv jistí, neváhejte se obrátit na náš servis. Zde pouze doporučujeme příliš neotálet, jelikož začátkem sezóny bývají servisy opravdu plné a může se stát, že první krásné dny strávíte bez kola.

Kontrola kola by se měla provádět před každou jízdou, stejně jako například kontrola auta. Pokud jste majiteli dražších kol, nespoléhejte se na to, že „lepší” komponenty déle vydrží a nepotřebují tolik servisovat. Kolo je vždy tak dobré, jak dobře se o něj jezdec stará a to platí u kol za pět tisíc, i za padesát.

Poslední rada na závěr bude směřována k těm, kteří jezdí přes celou zimu. Určitě si také najděte čas na servis a vyčištění kola. Pokud jezdíme každý den, víme sice, že kolo funguje z hlediska ovládání apod., nicméně v zimě se do kol dostává mnohem větší množství ničivých elementů, jako je posypová sůl a jiné posypové materiály, které výrazně opotřebovávají všechny komponenty. Jedná se nejen o řetěz a vícekola, brzdové obložení apod., ale také o výplety, kde dochází k zažírání soli do niplů (uchycení drátů v ráfku) a ložisek. Pokud se tyto materiály nechají dlouho působit, může to vést k oslabení materiálu a jeho následnému prasknutí ve chvíli, kdy to budeme nejméně čekat.


 

Pokud budete chtít jakoukoliv radu, nebo budete mít jakýkoliv dotaz ohledně přípravy kola, neváhejte se za námi zastavit nebo se dotázat mailem či telefonicky, od toho tu pro Vás ve Veloservisu Pešek a syn jsme.