Nezapomínejte na pravidelný servis

Vytvořeno01.09.2022

Stejně jako ubývá čas cyklistické sezóny, ubývá také spotřební mateiál na Vašich kolech. A že letos naši zákazníci hodně jezdí poznáme nejlépe v našem servisu. Jak se s oblibou říká, poslední dobou se nám tu rozmohl takový nešvar. Na kole, stejně jako v autě, nejde stále jen jezdit. Aby Vám kolo dobře a hlavně dlouho sloužilo, je potřeba dbát na základní údržbu kola a také kontrolu spotřebního materiálu jako je brzdové obložení, řetěz, kazeta, nebo třeba pláště.

Zde se můžete podívat na pár příkladů z posledních týdnů, jak může dopadnout materiál, který se pravidelně nekontroluje. Abyste tomuto předešli, stačí se objednat k nám do servisu, nebo se případně kdykoliv stavit na naší prodejně Kola Pešek ve Starých Čívicích, kde Vám bezplatně změříme na počkání řetěz, nebo koukneme, jak jsou na tom brzdy a v případě potřeby s Vámi domluvíme termín servisu.


BRZDOVÉ OBLOŽENÍ

Nejčastějším problémem poslední doby jsou nadměrně ojeté brzdové destičky. Zejména u elektrokol je potřeba častěji brzdové obložení kontrolovat. Důležité je taky používat obě brzdy, nikoliv pouze zadní. Destičky, které už brzdí svojí kovovou základnou, nejen že neplní svoji funkci, ale také mohou zničit brzdový kotouč a v horším případě také brzdový třmen.

Životnost brzdového obložení lze jen těžko stanovit. Destičky mohou vydržet celou sezónu, ale také pár hodin v závodním nasazení. Pokud si nevíte s jejich kontrolou rady, obraťte se na nás a my Vám vždy rádi poradíme a destičky případně vyměníme.

Cena nových destiček se pohybuje nejčastěji kolem 300 Kč za pár, přičemž zamezíte výměně kotouče a brzdového třmenu, kde už se pohybujeme v řádech stovek až tisíců korun.


BRZDOVÉ KAPALINY

S výměnou destiček se pojí i pravidelná výměna náplně kotoučových hydraulických brzd. Ať už se jedná o minerální olej, který používá například Shimano, nebo brzdovou kapalinu, kterou se plní Sram, je potřeba čas od času nechat náplň vyměnit. Ideální je každý rok, ale interval se dá i zkrátit, nebo prodloužit, podle toho, jak hodně dáváte brzdám zabrat.

Na obrázku vlevo vidíte náplň, díky které se ucpala celá brzdová hadička. Tu bylo pak nutné vyměnit. Napravo je pak minerální olej nový.

Stav náplně nepoznáme dokud ji nevyměníme, tudíž je dobré ji nechat měnit v pravidelných intervalech, aby se předešlo nechtěnému poškození brzd a také snížení jejich účinku. Servis jakýchkoliv brzd pro Vás samozřejmě rádi uděláme. A pokud už jsou brzdy skutečně staré, doporučímě jejich výměnu za nové. Vše s maximálním důrazem na Vaši bezpečnost.


ZANEDBANÉ MAZÁNÍ

Řetěz je hlavní a nejnamáhanější částí pohonu kola nebo elektrokola. Jako takový se přirozeně natahuje. Když se zavčas nevymění, poškodí ozubení zadní kazety a tu je pak potřeba také vyměnit. Ke zjištění stavu řetězu slouží speciální kalibrovaná měrka. Druhým způsobem je měření šuplerou a orientace podle tabulek. Změření stavu řetězu je otázka pár vteřin a dokáže předejít dalším nepříjmeným investicím. Zastavte se s kolem či elektrokolem kdykoliv na prodejně a řetěz Vám změříme.

Řetěz je také potřeba čistit a mazat. K vyčištění dobře poslouží pračka na řetěz, k mazání pak ideálně slouží speciální maziva. Jejich nabídka je skutečně široká, za nás můžeme doporučit maziva značky Muc-off, která používáme i v servisu.


MYTÍ TLAKOVOU MYČKOU

Opakem zanedbané údržby je údržba přehnaná. Hodně zákazníků myje svá kola tlakovou myčkou v domnění, že je tak nejlépe udrží v kondici. Pravdou ale je, že po použití tlakové myčky je potřeba celé kolo rozebrat, vysušit a promazat. Pokud voda tlakem pronikne do ložisek, vymyje vazelínu a ložiska následně zreznou.

V tomto případě je potřeba veškerá ložiska vyměnit a uložení vyvazelinovat. Týká se to nejen hlavového složení, ale také šlapacího středu, nebo nábojů kol. Pokud tedy nemáte možnost vysušení a rozebrání kola, myjte ho vždy pouze tekoucí vodou, nebo kartáčem k tomu určeným a k tomu používejte některý ze speciálních mycích prostředků na kola.

U elektrokol pak nezapomínejte na pravidelné čištění kontaktů baterie a použití speciálního spreje na kontakty.


Jak to vypadá, když se provádí jednotlivé druhy servisu je na samostatný článek, ale pro ilustraci Vám na spodním obrázku ilustrujeme, jak probíhá čištění komponentů u nás. Každý jednotlivý komponent v servisu rozebereme, vyčistíme, vyfoukáme a následně smontujeme dohromady a instalujeme zpět na kolo. Takovéto mytí je součástí každého velkého servisu u nás, který rozhodně doporučujeme alespoň jednou za sezónu provést.


Objednávat servis můžete telefonicky na čísle +420 731 422 075 nebo na +420 733 706 797 nebo na e-mailu civice@kolapesek.cz.

Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všePodrobné nastavení