Jak se starat o baterii
Integrovaná, nosičová, semi-integrovaná, rámová - typů baterií pro elektrokola je spousta, všechny ale mají jedno společné. Pro zachování co nejdelší životnosti vyžaduje speciální údržbu a zacházení. V tomto textu Vám přinášíme základní informace o správném zacházení s bateriemi, které poskytla firma Cyklomax, která je výhradním distributorem kol a elektrokol Rock Machine pro Českou republiku.
Desatero, jak se starat o Li-Ion akumulátor pro elektrokolo
první nabíjení je potřeba akumulátor nabíjet minimálně 12 i více hodin
další dvě až čtyři nabití na 100 % vám mohou prodloužit životnost akumulátoru o jednu až dvě sezóny
nejlepší by bylo uchovávat akum ulátor nabitý na 60%, ale všechny segmenty stejně, a to umí zajistit pouze profesionální přístroje
proto je lepší ho nabít po každé jízdě, než nechat vybitý, nabití z 50 na 100% je 1/2 cyklu
nejlepší režim pro provoz (vybíjení) akumulátoru je v rozsahu ka pacity 100 20%
jezdit pod 20% kapacity výrazně zkracuje životnost
pokud se vám stane, že jste akumulátor vyjeli pod 20% kapacity, pokud možno ihned dob i j t e
snažte se, aby akumulátor min. 1x za 4 nabíjecí cykly zůstal na nabíječce 12 hodin balancovat
po kud používáte kolo v zimě, uschovávat kolo nebo alespoň akumulátor při teplotách nad 5 °C
mějte na paměti, jízda v mrazu akumulátoru nevadí, ale snižuje jeho kapacitu/dojezd až o 1/3
mimo sezónu akumulátor pečlivě, nabijte, uložte do tepla a pravidelně kont rolujte
u akumulátorů starších 2 let nespoléhejte na světelný indikátor nabití, je to jen informační údaj
nejlepší pro uskladnění akumulátoru na zimu je plné nabití po cca 12 hodin, následně na kole ujet 10 až 15 km a pak vyjmout z kola a uložit při pokojové teplotě
pokud budete dodržovat tyto rady, Váš akumulátor bude v kondici 500 až 600 nabíjecích cyklů, což je při ujetí na jeden cyklus 40 až 50 km (dle typu akumulátoru) úctyhodný nájezd 20000 až 30000 km
Nabíjení a vybíjení Li-Ion akumulátoru
Start Nového akumulátoru pro první nabití je potřeba minimálně 12 i více hodin nejlépe pod dozorem na nehořlavé podložce (beton, dlažba) i když zhasne kontrolka na nabíječce první 1 4 nabití na 100% vám může prodloužit životnost akumulátoru i o jednu až 2 sezóny nebojte se příliš horké nabíječky, jsou na to konstruované, umístěte ji na zem první nabíjení nepřerušujte ani po zhasnutí kontrolky na nabíječce akumulátor např. 36V je složený z deseti segmentů, které jsou v různém stavu nabití a některé nabíječe zhasnou nabíjecí kontrolku při dosažení maximálního napětí na 2 až 3 segmentech, přičemž nabíjení probíhá dále v režimu tzv. balancování balancování je pro akumulátor velice důležité, přičemž u nových akumulátorů může probíhat i několik hodin než dosáhnou všechny segmenty 100% nabití |
Nabíjení
vždy, když to situace dovolí, nabíjejte akumulátor do plného nabití
i když signalizuje zelená kontrolka na nabíječce nabití, pokud možno ponechte akumulátor na nabíječce nejlépe přes noc (viz. *proč balancování)
je lepší ho nabít po každé jízdě, než nechat vybitý
nabití z 50 na 100% je 1/2 cyklu
akumulátor, pokud je vybitý pod 50 %, je nejlepší nabíjet po ukončení jízdy (ne až před další jízdou)
pro akumulátor je vždy je lepší, když „odpočívá“ nabitý než vybitý
nejlepší režim pro provoz (vybíjení) akumulátoru je v rozsahu kapacity 100 až 20%
jezdit pod 20% kapacity výrazně zkracuje životnost
pokud se vám stane, že jste akumulátor vybili pod 20% kapacity, dobijte jej ihned po dojetí
akumulátor nabíjejte pouze nabíječkou, kterou jste obdrželi při zakoupení akumulátoru nebo elektrokola
u akumulátorů, které mají nabíjecí konektor je nejvhodnější nabíjet akumulátor na kole
u akumulátorů, které nemají vypínač (nebo se musejí nabíjet se zapnutým vypínačem) je lepší provádět nabíjení mimo elektrokolo–záleží na typu kola, vždy se informujte u prodejce nebo v návodu
po ukončení nabíjení nejdříve odpojte nabíječku ze sítě a poté až od akumulátoru
upozornění: v případě, že jste nechali akumulátor delší dobu v prostředí, kde bude teplota nižší jak 0 °C, je potřeba před nabíjením nechat akumulátor v pokojové teplotě „ohřát“
Uložení (na zimu, nebo když se delší dobu nejezdí)
akumulátor ukládat vždy nabitý, nejlepší pro uskladnění akumulátoru na zimu je plné 100% nabití a balancování = 12 hodin, následně na kole ujet 10 až 15 km bez extrémního zatížení a pak vyjmout z kola a uložit. Ideál pro uskladnění je nabití na 60 %, ale to je těžké odhadnout bez přesných přístrojů.
při dlouhodobém nepoužívání sejměte akumulátor z kola
akumulátor ukládat v suchém prostředí při 10 až 25 °C
nikdy neskladujte akumulátor pod 5 °C nebo dokonce pod nulou a vybitý
takový akumulátor už po zimě s nejvyšší pravděpodobností neoživíte
minimálně jednou za zimu – maximálně po 3 měsících akumulátor zkontrolujte a případně dobijte
před první jarní vyjížďkou vždy akumulátor nabijte naplno, opět nejlépe přes noc
*Proč balancování při zátěži akumulátoru se jednotlivé segmenty nevybíjejí rovnoměrně, více zatížené jsou krajní segmenty ne všechny segmenty mají 100% shodnou kapacitu, vždy se liší v několika procent každý článek Li-Ion akumulátoru pracuje v rozsahu napětí 3 až 4,2 V, každá odchylka nahoru i dolů nad tyto hodnoty snižuje životnost článku i o desítky procent, pokud vybijete článek pod 2,7 V dojde k nevratné chemické reakci a zničení nebo Vám již elektronika nedovolí celý akumulátor již nabít u takto vybitého článku hrozí při opětovném nabíjení neřízené ohřívání a může dojít ke vzplanutí z těchto výše uvedených důvodů je potřeba akumulátor pravidelně balancovat, aby byl následně připraven podávat maximální výkon rovnoměrně ze všech článků (segmentů) |
Doporučení a rady závěrem v případě, že se Vám bude zdát, že kapacita akumulátoru rychle klesá, vyhledejte specializovaný servis doporučený výrobcem nebo prodejcem akumulátor nezkratujte ani jinak nerozebírejte, hrozí nebezpečí požáru vadný nebo i mechanicky poškozený akumulátor vraťte prodejci pokud je akumulátor nějak poškozený, neskladujte ho, nejlépe jeho vložit do nádoby s vodou, ve které je rozpuštěná běžná sůl (5 až 6 lžic na 10 litrů vody), tam nechte akumulátor po 24 hodin a pak odevzdejte k recyklaci |
zdroj: Cyklomax spol. s r.o.