V první řadě je třeba si určit, jak a kde budete kolo používat, k čemu Vám bude sloužit.
Silniční kola: | ||
Tato kola jsou svojí konstrukcí určena pro sportovní jízdu na silnicích nebo uzavřených okruzích. Tento typ kola je nepoužitelný v jakémkoliv (i lehkém) terénu. |
BMX a freestyle kola: | ||
Kola určená pro využití na uzavřených okruzích, na zpevněných uzavřených prostorách popř. rampách určených pro tento typ kola. Tato kola jsou na delší trasy velice nepohodlná. |
Důležitým faktorem při výběru kola je velikost rámu (délka sedlové trubky - POZOR nezaměňovat s průměrem kola viz. níže) | |||||||||||||
U krosových a trekingových kol se tento údaj uvádí v palcích. U silničních kol je většinou tento údaj uváděn v centimetrech nebo milimetrech.Vždy se však jedná o vzdálenost od středu po vrchol sedlové trubky.
Nejčastější velikosti rámů se kterými se lze setkat začínají kolem 15" a pokračují až k 24". Často se používá i "mezivelikost" např. 16,5". U dětských kol se velikost rámu nerozlišuje, velikost je udávána pomocí údaje o průměru kola v palcích (viz. níže).
Pro orientační určení velikosti rámu lze použít následující tabulku:
|
|||||||||||||
Dá se říci, že neexistuje "univerzální velikost kola", ale je potřeba se při výběru velikosti kola řídit obecnými poznatky, případně dát na odborníka.
Další rozměr, se kterým se u kol můžete a často setkáváte, je průměr kola.
Běžně se můžete setkat s těmito rozměry:
|
||
Průměr kola má vliv na jízdní vlastnosti. Především v kategorii horských kol je v poslední době velký nárůst popularity průměrů větších než 26" a to 29" a 27,5". Větší průměr kola přináší jako hlavní výhodu výraznější gyroskopický efekt, tzn. vyšší stabilitu kola a schopnost lépe udržet rychlost. Vyšší váha a větší průměr kola však přispívá k nepatrně horší ovladatelnosti a pomalejší akceleraci.
|
pánský rám | ||||
Horní rámová trubka je rovná (případně mírně zkosená). Rám je celkově tužší a uzpůsobený svou geometrií "rychlejšímu" posedu. | ||||
dámský rám | ||||
Horní rámová trubka je zpravidla zkosená (rovnoběžná s dolní). Rám je uzpůsoben pohodlnějšímu posedu. |
Muži preferují tzv. pánskou variantu rámu, ale ženy ne vždy volí dámskou variantu rámu. Zejména sportovně založené ženy často volí pánskou variantu rámu vzhledem k jejich pevnější konstrukci.
Zobrazení a vysvětlivky základních komponentů jízdního kola:
1. | KAZETA | ||
Kazeta je tvořená ozubenými kolečky (5,6,7,8,9,10 - čislo značí počet koleček v kazetě), je umístěna na volnoběžném unašeči pastorku na zadním náboji. | |||
2. | SEDLOVÁ OBJÍMKA | ||
Objímka držící sedlovou trubku v požadované poloze, může být vybavena tzv. rychloupínákem | |||
3. | SEDLOVKA | ||
Sedlová trubka, ke které je uchycené sedlo, je zasazená do rámu. Volba správné délky sedlové trubky je velice důležitá pro správnou polohu těla při jízdě. | |||
4. | SEDLO | ||
Volba správného sedla výrazně přispívá k jízdnímu komfortu. | |||
5. | RÁM | ||
Rám tvoří nosnou konstrukci jízdního kola, rámy se liší podle druhu kola, např. rám pro silniční kolo je tvořen lehkými materiály tak, aby jeho váha byla co nejmenší. Sjezdová kola maji naopak rám robustní, aby vydržel vysokou namáhu při sjezdech. | |||
6. | PŘEDSTAVEC | 11. | KOLA - RÁFKY, PLÁŠTĚ | |
Představec slouží k uchycení řidítek k vidlici. Správná délka představce opět přispívá ke zvýšení jízdního komfortu. | Část kola, která je v kontaktu s povrchem. Typ pláště je třeba volit s ohledem na typ kola na kterém budou použity. | |||
7.
|
ŘAZENÍ
|
12. | KLIKY S PŘEVODNÍKY | |
Řazení slouží ke změně převodu jak vpředu (ovládá přesmykač), tak vzadu (ovládá měnič).Vlastní ovládání je prováděno buď pomocí řadících páček(na obrázku) nebo pomocí tzv. gripshiftů.
|
Klika je páka, na které jsou uchyceny pedály a středová osa. Pomocí převodníku nastavujeme požadovaný převod. | |||
8.
|
ZADNÍ TLUMIČ
|
13. | PŘESMYKAČ | |
Tlumí rázy od nerovností přenášené zadním kolem
|
Zařízení sloužící ke změně převodu na převodníku. | |||
9.
|
VIDLICE
|
14. | ŘETĚZ | |
Odpružená vidlice tlumí nerovnosti podkladu, tím přispívá k celkově klidnější a vyváženější jízdě. | Řetěz plní funkci převaděče naší síly v nohách na dopředný pohyb. Sílu, kterou vynaložíme do pedálů pomocí převodníku, přenese na zadní kazetu a tím na zadní kolo. | |||
10. |
KOTOUČOVÉ BRZDY
|
15. | ZADNÍ MĚNIČ PŘEVODŮ (PŘEHAZOVAČKA) | |
Brzdový systém je tvořen brzdovým kotoučem a brzdovými čelistmi (destičkami), kdy brzdná síla vzniká třením brzdových destiček o kotouč. Je to stejný princip jako u automobilu. | Zařízení sloužící ke změně převodu na kazetě. |
Toto je několik základních rad pro výběr jízdního kola. Pokud by přecejen bylo něco nejasné, neváhejte nás kontaktovat s jakýmkoliv dotazem na email info@kolapesek.cz.