Poslední říjnová sobota přinesla pro Veloservis Pešek a syn nejen nádherné podzimní počasí s velice slušnými teplotami a sluníčkem, ale především možnost otestovat jednu z novinek německé značky Ghost pro rok 2016 model Asket v parádní lokalitě Trutnov Trails.
![]() |
Nejprve si řekněme něco o lokalitě, kde se kolo testovalo. Jak již z názvu vyplývá, jedná se o lokalitu u Trutnova, konkrétně východně od města ve Lhotě, kde je i základna spolu s malou hospůdkou pro případně občerstvení. Lokalita vzniká z iniciativy místních nadšenců, kteří na trailech pracují už něco málo přes dva roky. V současné době nabízí lokalita zhruba 12km stezek (s vidinou budoucích až 60km), ale rozhodně nečekejte žádné uhlazené a rovné cesty. Traily jsou budovány jako přírodní, jsou plné kořenů a kamenů, které občas doplňují lávky. Najdete zde modrou, červenou i černou variantu, pro zdatného jezdce jsou všechny sjízdné bez větších problémů, ale rozhodně jsou velice záživné. Zadovádí si zde i děti, buď na vrchních modrých částech trailů, nebo pak na cestách okolo. |
Milovníci kopců jistě ocení nutnost poctivě si k trailům „na Čížkáčích“ vystoupat, zejména pak, pokud zastaví dole u základny. Stoupat se dá více cestami. Nejzáživnější z nich nabídne na kilometru zhruba 200 výškových metrů (měřeno aplikací Strava). Vedle této „zkratky k trailům“ je zde i Panská cesta, která je delší, nemá takový sklon, ale zato nabídne kombinaci kamenité a kořenové cesty s dlážděnou historickou cestou.
NOVINKA K OTESTOVÁNÍ |
Základní cenovka začíná na 60.990 Kč (model Asket 3), nejvyšší cenovka je pak u modelu Asket 9 125.990 Kč, přičemž už se jedná o bike s karbonovým jednopřevodníkem Race Face Next, karbonovými řídítky, ráfky a také vidlicí Fox 34 Float Factory Kashima. Váha tohoto modelu je 9,5Kg.
K nám se na testování dostal model Asket 3, tedy „základní“ model, který nabídne kompletní výbavu Shimano Deore (měnič XT) se spřevodováním 2x10. Váha kola je bez pedálů 11,7kg, což sice při této cenovce není nic ohromujícího, ale vezmeme-li v potaz, že se jedná o prakticky freeride kolo, váha nás až tolik zajímat nemusí a hlavně, stále jsme oproti celoodpruženým modelům při stejné výbavě o nějaké to kilo níž.
Dovolím si tvrdit, že výbava Shimano Deore není u tohoto typu kola a zejména pak při této cenovce nic moc pro fajnšmekry, na druhou stranu je pravdou, že se jedná o komponenty, které lze buď snadno vyměnit, nebo nás alespoň tolik nebolí, když je při jízdě zničíme, což se při použití Asketu může s přehledem stát. Vidlice na tomto modelu je Fox 34 Float Performance, tedy víc než dostačující i na opravdu hrubé zacházení, jak bylo již nastíněno, nohy šířky 34mm přidávají kolu na ovladatelnosti a pevnosti. Standardem u těchto vidlic je také průchozí pevná 15mm osa předního kola a blokace pružení z korunky vidlice. Výborným a dnes již hodně rozšířeným komponentem na all mountain a enduro kolech jsou teleskopické sedlovky.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
U modelů Asket samozřejmě nechybí. Kromě modelu Asket 8, který má sedlovku Rock Shox Reverb, najdete na všech modelech sedlovky Kind Shock, na modelu Asket 3 je to pak konkrétně sedlovka KS Cruxi I 31,6mm s vnitřním vedením lanka. Z výbavy zbývá už jen doplnit řidítka (760mm) a představec (35mm) Ghost a pláště Schwalbe Nobby Nic 27,5x2,35.
Podle výbavy lze jednoznačně říct, že Asket je kolo dělané tak, aby obstálo i proti celoodpruženým modelům stejného zdvihu vidlice, přičemž absenci tlumiče nahradí lehkost a tvrdost karbonového rámu. Musím přiznat, že toto se konstruktérům opravdu povedlo. Ačkoliv při dropech nebo na opravdu hodně členitých cestách si můžete občas postesknout, že tlumič pod vámi není, rozhodně na Asketu i bez použití větší síly nebo švihu využijete něco úplně jiného, ale podobně efektivního. Právě krátkost posedu a lehkost rámu pomáhají tomu, že si i méně zdatný jezdec zadní kolo lehce nadhodí a překoná tak větší překážku, nebo popřípadě ji lehkým odhozením zadního kola objede. Na celoodpružených kolech toto vyžaduje určitou míru zručnosti, aby nedošlo k tomu, že cukneme jen sebou a ne kolem.
JAK JEZDÍ |
Co mě na Asketu zarazilo asi nejvíce je velký rozdíl mezi tím, jak jede kolo do kopce a jak z kopce. Díky pevnému rámu jsem očekával kolo svižnější do kopce a trochu „hrkavější“ z kopce. Ani jeden z předpokladů se ale nenaplnil. Do kopce musí jezdec díky širokým plášťům a vyššímu zdvihu buď opravdu zabrat, nebo se spokojit s lehčími převody. Ale i nástupy jsou na tomto kole možné, jen musíme počítat s podstatně větším vysílením, než u klasického hard-tailu. Jakmile se přehoupnete přes horizont, ukáže Asket svoji druhou stránku. Již jsem nastínil, že díky lehkosti a krátkému posedu kolo nabídne kolo skvělé manévrování se zadní stavbou, to ale není vše.
Teleskopická sedlovka umožňuje přesunout bez problémů těžiště víc dozadu při ostřejších sklonech, nebo si zadní kolo víc nadhodit, zatímco 130mm zdvih vidlice bezpečně pobírá jakoukoliv trailovou nerovnost před Vámi. Celkově to má za efekt opravdu slušné rozjetí kola z kopce, které jsem u pevného rámu opravdu nečekal, a přitom 100% kontrolu nad kolem, ať v rovnějších pasážích, nebo v zatáčkách. Nobby Nic pláště drží na podkladu slušně, nelze ale od nich, stejně jako od jakýchkoliv jiných plášťů, čekat, že budou držet na všech podkladech.
Jediné co bych na kole alespoň za sebe opravdu vyměnil je právě část osazení Deore. Určitě se nejedná o nikterak špatné komponenty, nicméně na kole, které umožňuje jezdci vletět i do hodně tvrdého terénu, se projevuje jejich menší tuhost. Zejména je to cítit v zatáčkách, kde mají tendenci „cinkat“ kotouče o destičky, nebo při nutnosti řadit v horších podmínkách, kde bych hladkost a komfort těchto páček vyměnil za něco, co bude ostřejší a rychlejší. Na druhou stranu jsem byl velice spokojen s brzdami, které bezpečně umožnily zastavit kolo, když jsem si usmyslel. Výbava už je ale na volbě každého jezdce a jak bylo řečeno, výměna těchto komponentů nestojí svět. Nejdůležitější je rámový základ, který na Asketu rozhodně nezklame.
VÝSLEDEK |
Model Asket tedy můžeme doporučit každému, kdo chce jezdit ostřejším terénem, ale přitom nechce investovat o pár desítek tisíc do celoodpruženého kola s karbonovým rámem, nebo si myslí, že při jeho ježdění zadní tlumič ještě přece jen není potřeba. Co se týče Trutnov Trails, tak rozhodně stojí za návštěvu a to nejen pro zkušené bikery, ale klidně i pro celé rodiny. Jízdu po trailech můžete navíc doplnit o cyklovýlety po okolí. Můžete vyrazit do Krkonoš, Adršpachu, Babiččina údolí, Žacléřska, na Rýchory nebo navštívit Broumovsko. Vyžití si zde najde skutečně každý. | ![]() |