TESTUJEME - ROCK MACHINE GravelRide 200


Na vlastní kůži jsem otestoval jeden model z rodiny gravelů - Rock Machine GRAVELRIDE 200.

I přes počáteční nedůvěru co se týká těchto modelů kol, jsme již pár kousků letos prodali a další dotazy se zájmem o koupi gravel biků se k nám hrnou. Model bychom specifikovali asi nejvýstižněji dle motta samotného výrobce "zrozen na silnici, vychován v lesích", i proto jsme se rozhodli ho vyzkoušet. Pro testování jsme si vybrali zcela záměrně základní model, protože vzhledem k ceně balancující na hranici dvaceti tisíc korun, již teď evidujeme docela velký zájem ze strany Vás, našich zákazníků.


Model Rock Machine GravelRide 200 je vyladěn do modré barvy v kombinaci se žluto/zelenou a černou v logu značky, typickém pro Rock Machine. Na první pohled jsou viditelné podobné prvky jako u MTB modelů a to výztuha horní rámové trubky u použitého hydroformingového zeslabovaného rámu, který dobře doplňuje hliníková pevná vidlice.


GravelRide 200 je dále doplněn i o mechanické brzdy Tektro MD-C550 v kombinaci kotoučů 160 mm vpředu a 140 mm vzadu. Řazení Microshift SB-R480 ovládá zadní měnič Shimano Claris a o kontakt se zemí se postarají pláště WTB Nano Comp 700x40, které svižně jedou jak po asfaltu, tak i mimo něj.

   

 

Při prvních pár kilometrech na stezce je kolo příjemné, cítím se na něm komfortně a k mému příjemnému překvapení i svižně uhání. Použitá gravel geometrie nechá rychle zapomenout na domněnky a mýty, že gravel je silniční kolo obuté do širších plášťů. Pokud je člověk zvyklý na silniční kolo, tak si musí taky zvyknout na poněkud jiný tvar a rozměr použitých beranů. Řidítka jsou širší a vykloněná směrem ven. Cesta ubíhá po stezce v kombinaci asfalt a zámková dlažba, to všechno gravel zvládá v opravdu svižném tempu, v pohodovém komfortu a rozhodně rychleji než na klasickém MTBčku.


Odbočuji do lesa na klasickou šotolinku, kde už po pár metrech přicházejí do cesty kořeny. Tady provádím první úpravu a to lehké upuštění tlaku v pláštích, jelikož absenci odpružené vidlice a jiné geometrie rámu je potřeba naladit právě tímto jediným možným způsobem. Správný tlak v kolech bude u gravela rozhodně hodně důležité si pohlídat, protože celkový dojem, komfort a jistota při jízdě v terénu se bude právě od tlaku v pláštích odvíjet.

Co mě příjemně překvapilo, bylo řazení Microshift . I v terénu se drželo velmi pevně a jeho ovládání bylo po celou dobu spolehlivé.
Jelikož jsem měl na otestování model, který měl najeto cca 500km, byli mechanické brzdy pěkně zajeté a fungovali velice spolehlivě. Spíš si člověk, zvyklý z biku, musí dát vzhledem k užším pneumatikám a jemnějšímu vzorku pozor na nižší účinnost brzd, než na kterou je zvyklý díky menší adhezi plášťů.

Po celou vyjížďku jsem si Gravela různě půjčoval s kolegou a kombinoval ho s klasickou MTB 29kou. Celkově jsme měli oba dva z Gravela výborný pocit a vyjížďku jsme si užili. Už teď přemýšlím, že si Gravela na příští sezonu pořídím. Na vyjížďky Pardubicko, Hradecko můžeme jen doporučit.

 

Na závěr snad jen jediné a to pokud budete chtít s Rock Machine GravelRide 200 vyrážet do kopcovitých terénů, doporučujeme zvolit některý s vyšších modelů, které jsou vybaveny kombinací převodů 2x10, respektive 1x11, nebo na stávající model použít jinou kazetu s větším rozsahem zubů. Stávající počet a odstupňování rychlostí, může být pro hobby cyklistu zvyklého na MTB převody trochu překážkou.

Autor: Lukáš